آزمون MSRT

اگر شما زبان آموز زمر بودید و می خواهید داوطلب شرکت در آزمون دکتری و یا دانشجوی دکتری باشید، جهت کسب امتیاز در مصاحبه دکتری و یا کسب مجور جهت شرکت در آزمون جامع دکتری نیاز به مدرک زبان انگلیسی دارید. مدرک آزمون زبان MSRT ازجمله مدارکی است که مورد قبول همه دانشگاه‌های کشور است.آزمون MSRT در واقع همان MCHE است که نام آن توسط اداره­ بورس و امور دانشجویان خارج وزارت علوم تغییر پیدا کرده است.
این آزمون یک آزمون سنجش سطح زبان است که معاونت دانشجویی وزارت علوم برگزار می‌کند و برای داوطلبان متقاضی اعزام با هزینه‌ شخصی و بورسیه­ خارج از کشور و نیز دکترای داخل وزارت علوم و وزارت بهداشت و نیز داوطلبان دکترای دانشگاه آزاد اسلامی معتبر است.آزمون MSRT، در مقایسه با امتحانات TOEFL و IELTS، ساده‌تر و کم‌هزینه‌تر است.ین آزمون به طور معمول ۷ تا ۹ بار در سال برگزار می‌شود.

شرکت در آزمون محدودیت ندارد و در صورت عدم قبولی در یک دوره می‌توان در دوره‌های بعدی نیز ثبت‌نام کرد. ولی داوطلبانی که نمرات آنها بالاتر از ۷۵ باشد، تا یک سال نمی‌توانند در آزمون شرکت نمایند. چون ظرفیت آزمون فوق برای مراکز دانشگاهی و آموزشی بوده و آخرین حد نصاب مراکز فوق نمره ۷۰ می‌باشد.مدت اعتبار آزمون MSRT دو سال پس از برگزاری آزمون است.این آزمون، نمره منفی ندارد و نمره­ قبولی در آن ۵۰ به بالا (از ۱۰۰ نمره) است، البته در مواردی بسته به دانشگاه موردنظر متغیر است.

ساختار آزمون MSRT

این آزمون به صورت تستی برگزار می‌شود، دارای ۱۰۰ سؤال است و از سه قسمت تشکیل شده است:

Listening Comprehension

این قسمت از ۳۰ تست تشکیل شده است و در آن از مکالمات کوتاه، بلند و نیز درک مطلب شفاهی سؤال پرسیده می‌شود. مدت زمان پاسخگویی به این بخش از آزمون بین ۳۰ تا ۳۵ دقیقه بوده و دفترچه سؤالات آن به صورت مجزا از دفترچه دو بخش دیگر توزیع می‌شود.

Structure and Written Expression

این قسمت شامل ۳۰ تست است که ۱۵ مورد آن مربوط به Structure و ۱۵ تست دیگر مربوط به Written Expression می‌باشد. مدت زمان پاسخگویی به این بخش ۲۰ دقیقه است. زمان لازم جهت پاسخگویی به این بخش از آزمون ۴۵ دقیقه در نظر گرفته شده است.

Reading Comprehension

از ۴۰ تست تشکیل شده که معمولاً شامل ۴ متن جداگانه می‌باشد که برای هر قسمت ۱۰ سؤال مطرح شده است

منابع آزمون MSRT

منابعی که برای این آزمون معرفی شده، منابع آزمون تافل است. داوطلبان اغلب خواندن منابع زیر را برای این آزمون مفید دانسته‌اند:

کتاب ۵۰۴ واژه ضروری

– کتاب لغات ضروری تافل

– کتاب زبان دکتری پی‌اچ‌دی تست

– کتاب تافل کیت

– کتاب TOEFL Actual Test

– کتاب Longman Preparation Course for the TOEFL Test

نمره قبولی آزمون MSRT

به طور معمول نمره قبولی در این آزمون معادل نیمی از نمره کل (50 از 100) است. اما دانشگاه‌های مختلف ممکن است نمره قبولی مدنظر خود را اعمال کنند. برخی دانشگاه‌های برتر نمره بین 60 تا 65 را مورد قبول می‌دانند. به عنوان مثال، دانشگاه تهران نمره آزمون های داخلی زبان مورد قبول خود را به شرح زیر اعلام کرده است:

آزمون زبان عمومی دانشگاه تهران (UTEPT) حداقل نمره مورد پذیرش 60
MSRT حداقل نمره مورد پذیرش 60
TOLIMO حداقل نمره مورد پذیرش 510
حداقل نمره 60 از آزمون زبان دانشگاه های سطح یک کشور
مطابق جدول زیر، دانشگاه امیرکبیر نیز حداقل نمره قبولی آزمون MSRT را 60 اعلام کرده است.

ثبت نام و شرکت در آزمون MSRT

داوطلبانی که قصد شرکت در آزمون MSRT را دارند می بایست به سایت سجاد به نشانی portal.saorg.ir مراجعه کرده و با نام نویسی در سایت، اجازه ورود و ثبت نام در سامانه آزمون ام اس آر تی را پیدا کنند. نتایج msrt نیز از طریق همان سامانه MSRT اعلام می شود.نتایج آزمون زبان MSRT یک هفته الی تا 10 روز بعد از برگزاری آزمون اعلام می‌شود. با اعلام نتایج داوطلبان می توانند کارنامه خود را از پروفایلشان در سایت portal.saorg.ir قسمت دریافت کارنامه مشاهده و چاپ نمایند.