آزمون ALES

آزمون ales، مخفف Academic Personnel and Graduate Education Exam، آزمونی برای افرادی است که می‌خواهند تحصیلات خود را در مقطع کارشناسی به پایان برسانند و تحصیلات تکمیلی خود را ادامه دهند. همچنین کسانی که می‌خواهند در پست‌های مختلف هیات علمی نظیر دستیاران پژوهشی و مدرسان منصوب شوند، باید در این آزمون شرکت کنند. گفتنی است نمره آزمون ALES در تعیین وضعیت داوطلبان اعزامی به خارج از کشور برای تحصیلات تکمیلی موثر است.

همانطور که گفته شد، ALES که مخفف آزمون پرسنل دانشگاهی و تحصیلات تکمیلی است، توسط ÖSYM سه بار در سال، در 81 مرکز ترکیه برگزار می‌شود. این آزمون شامل 2 بخش کلامی و عددی و 100 سوال با دامنه امتیازی بین 50 تا 100 است. از این رو همانطور که از نام آن مشخص است، آزمون ALES یک آزمون تعیین کننده برای دانشجویانی است که قصد ادامه تحصیلات تکمیلی در خارج از کشور را دارند.
جالب است بدانید در گذشته، این آزمون در ایران برگزار نمی‌شد و افرادی که قصد شرکت در آن را داشتند، باید به ترکیه یا قبرس سفر می‌کردند. اما در سال‌های اخیر، الس در ایران برگزار شده و نتیجه آن پس از دو تا چهار هفته به صورت آنلاین منتشر می‌شود.

شایان ذکر است این آزمون در ماه‌های اردیبهشت، مهر و آبان برگزار می‌شود و برای شرکت در آن محدودیتی وجود ندارد. از این رو متقاضیان ایرانی با نمره قبولی ALES می‌توانند برای تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد یا هیات علمی دانشگاه‌های ترکیه اقدام کنند.

منابع آزمون ALES

هنگام آماده شدن برای ALES exam، اول از همه، باید یاد بگیرید که در امتحان با چه موضوعاتی مواجه خواهید شد و برای نوع نمره باید روی چه موضوعاتی تمرکز کنید. جالب است بدانید برای شرکت در آلس آزمون سال 2022، منابع مختلفی معرفی شده است. کتاب‌هایی که مختص آمادگی برای آزمون آلس هستند، کتاب ALES نامیده می‌شوند. این کتاب‌ها به طور معمول شامل تمامی مباحث کلامی، عددی و نمونه سوالات ALES exam مانند کتاب Pegem ALES است. اما برای دریافت نمونه سوال آزمون ALES می‌توان کتاب‌هایی را تهیه کرد که تنها از نمونه سوالات این آزمون تشکیل شده‌اند.

یکی از این کتاب‌ها Vip ALES، است كه به عنوان بانک سوالات آزمون ALES ترکیه معرفی می‌شود. همچنين، دانلود آزمون آلس در سال‌های اخیر نیز برای آشنایی با نوع سوالات، بسیار موثر است.