برترین دانشگاه های کانادا

همانطور که میدانید کانادا کشوری است که مهاجران زیادی دارد و بیشتر مهارجران این کشور دانشجو هستند و برای تحصیل به کانادا سفر میکنند در این مقاله قصد داریم برترین دانشگاه های این کشور را به شما معرفی کنیم.

دانشگاه تورنتو
در میان بهترین دانشگاه های کانادا اولین نامی که به چشم می‌خورد دانشگاه تورنتو است. تاریخچه آن به زمانی برمی‌گردد که آمریکا تحت سیطره انگلیسی‌ها بود و هنوز جریان انقلاب و استقلال آمریکایی‌ها به راه نیفتاده بود. کلیسای انگلستان، وظیفه کنترل و نظارت بر این دانشگاه را به عهده داشت. دانشگاه تورنتو نخستین دانشگاهی بود که در ناحیه شمالی کانادا احداث شد. این دانشگاه با الهام گرفتن از دانشگاه‌های مطرح انگلستان ساخته شد و متشکل از تعدادی کالج تخصصی بود. هر کدام از این هفت کالج دانشگاه تورنتو تاریخچه و رسومات منحصربه‌فردی دارد.

دانشگاه مک گیل
در میان دانشگاه های کانادا در استان کبک، تنها سه دانشگاه انگلیسی‌زبان وجود دارند. دانشگاه مک‌گیل یکی از آن‌ها است.دانشگاه در سال ۱۸۲۱ ساخته شد. نام آن برگرفته از جیمز مک‌گیل، تاجر اسکاتلندی است که پس از مرگش، وصیت کرد بخشی از سرمایه‌اش صرف ساخت این دانشگاه بشود. ساختمان اصلی آن واقع در مرکز شهر مونترال است. بیشتر ساختمان‌های دانشگاه در محوطهٔ زیبای پارک‌مانند و فضای سبز واقع شده‌اند. خوابگاه دانشجویانی که ترم اول تحصیل در کانادا را در این دانشگاه می‌گذارند هم در همین محوطه‌ها است.برای ساخت تمامی ساختمان‌های اصلی دانشگاه مک‌گیل از سنگ‌آهک خاکستری‌رنگ استفاده شده است که جلوه زیبایی به آن بخشیده است و از این حیث، در میان دانشگاه های کانادا متمایز شده است.نخستین دانشکده پزشکی در کانادا در سال ۱۸۲۹ در دانشگاه مک‌گیل احداث شد. امروزه هم دانشجویان رشته‌های مراقبت‌های درمانی و پزشکی در دانشگاه مک‌گیل در سطح جهان حرف‌های زیادی برای گفتن دارند.مجموعا بیشتر از سی هزار دانشجوی خارجی از ۱۵۰ کشور مختلف دانشگاه مک‌گیل را برای تحصیل در کانادا انتخاب کرده‌اند. بیش از سیصد مدرک در مقاطع مختلف در این دانشگاه ارائه می‌شود. دانشگاه مک‌گیل، در مقایسه با سایر دانشگاه های کانادا سیاست‌های جدی‌تری برای جذب دانشجویان خارجی دارد.خواننده و ترانه‌سرای مشهور، لئونارد کوهن و ویلیام شاتنرِ بازیگر از جمله افراد مشهور فارغ‌التحصیل از دانشگاه مک‌گیل هستند. همچنین در مقایسه با دیگر دانشگاه های کانادا، بیشترین تعداد دانشجویی که برای تحصیل در آکسفورد بورسیه دریافت می‌کنند متعلق به این دانشگاه است.کشف امکان تجزیه اتم‌ها، نخستین نقشه از قشر حرکتی مغز و اختراع پلکسی‌گلاس، از جمله دستاوردهای این دانشگاه است. به‌علاوه دانشگاه مک‌گیل اداعی دارد مبنی بر اینکه آن‌ها برای نخستین بار فوتبال آمریکایی مدرن، هاکی و بسکتبال را ابداع کردند.دیگر وجه تمایز دانشگاه مک‌گیل از دانشگاه های کانادا کتابخانه فوق‌العاده آن است. کتابخانه‌ای که شامل سیزده زیرمجموعه کوچک‌تر و مجموعا حاوی شش میلیون کتاب و وسایل مرتبط دیگر است.

دانشگاه آلبرتا
این دانشگاه در سال ۱۹۰۸ در شهر ادمونتون که مرکز آلبرتا است تأسیس شد. محوطه جنوبی دانشگاه متمرکز بر فعالیت‌های تحقیقاتی در حوزه کشاورزی است. همچنین مساحتی معادل با ۳۲۵۱۶ متر مربع در بخش جنوبی دانشگاه به ساخت باشگاه‌های ورزشی اختصاص یافته است. یکی از این باشگاه‌ها محل تمرین تیم ملی بسکتبال بانوان کانادا است.
در فاصله یک ساعتی از این محوطه، به بخش دیگری از دانشگاه می‌رسیم که به هنرهای آزاد و علوم دیگر مرتبط است.
دانشگاه آلبرتا، یکی از معدود دانشگاه های کانادا است که در آن می‌توان در رشته‌های بومی مختص کانادا تحصیل کرد و آشنایی بیشتری با شرایط اقلیمی، جغرافیایی، فرهنگ و تاریخ این کشور پیدا کرد.تا کنون نزدیک به ۲۶۰ هزار نفر از این دانشگاه فارغ‌التحصیل شده‌اند. کسانی که زمینه‌ساز شروع فعالیت ۷۰ هزار سازمان و مؤسسه مختلف در اقصا نقاط جهان شدند.

دانشگاه مک مستر
دانشگاه مَک مستر واقع در همیلتون انتاریو است. ساختمان‌های اصلی در زمینی به مساحت ۱۲۱ هکتار، در مجاورت باغ‌های زینتی همیلتون ساخته شده‌اند. مساحت قابل‌توجه زمین‌های در اختیار دانشگاه آن را از بسیاری از دانشگاه های کانادا متمایز کرده است.نام دانشگاه برگرفته از ویلیام مک مستر است. سناتور و بانک‌دار مطرح کانادایی که ۹۰۰ هزار دلار را وقف احداث این دانشگاه کرد.دانشکده پزشکی مک مستر در میان دانشگاه های کانادا زبانزد است و دستاوردهای جهانی متعددی به نام آن ثبت شده است. دیگر دانشکده‌های مطرح دانشگاه مرتبط با رشته‌های مهندسی، تجارت، علوم انسانی، علوم اجتماعی و علوم طبیعی هستند. یکی از سیاست‌های مرکزی دانشگاه تأکید بر فعالیت‌های تحقیقاتی مرتبط با نیازهای ضروری جامعه است. بیشتر کارهای تحقیقاتی دانشگاه مرتبط با مراقبت‌های درمانی است. از جمله دستاوردهای محققان پزشکی این دانشگاه می‌توان به کشف راهکاری برای وارد کردن ذراتی از پوست انسان به جریان خون اشاره کرد. با استفاده از این راهکار می‌توان کمبود اهداکنندگان خون را برای بیماران سرطانی جبران کرد.
دانشجویان خارجی دانشگاه مک مستر از بیش از نود کشور مختلف اقدام به مهاجرت به کانادا کرده‌اند. دیگر وجه تمایز دانشگاه با سایر دانشگاه های کانادا در فعالیت‌های مشارکتی آن در سطح بین‌المللی است. دانشگاه مک مستر در حال حاضر با چیزی حدود هفتاد دانشگاه از اقصانقاط جهان قراردادهایی برای همکاری، مشارکت و تبادل اطلاعات دارد.
دانشگاه مک مستر یکی از چهار دانشگاه کانادا است که همیشه نامش در میان صد دانشگاه برتر جهان به چشم می‌خورده است. افراد موفق زیادی فارغ‌التحصیل این دانشگاه بوده‌اند: از کسانی که جایزه نوبل برده‌اند و مدیران کسب‌وکارهای بین‌المللی گرفته تا مخترعان مطرح و سیاست‌مدارهای مهم و الی آخر.

دانشگاه وسترن
رتبه هشتم در میان بهترین دانشگاه های کانادا به دانشگاه وِسترن اختصاص دارد که در سال ۱۸۷۸ تأسیس شد. در سیاست‌های این دانشگاه توجه ویژه‌ای به فعالیت‌های تحقیقاتی نشان داده می‌شود و همیشه جزء ۱٪ دانشگاه‌های برتر جهان بوده است.این دانشگاه بیشتر از هر چیز به‌خاطر برنامه‌های علمی و دستاوردهای تحقیقاتی‌اش شهرت پیدا کرده است و از این حیث، می‌تواند برای کسانی که با دریافت پذیرش تحصیلی کانادا وارد این کشور می‌شوند تجربه‌ای غنی باشد در حال حاضر بالغ بر ۳۸ هزار دانشجو از ۱۲۱ کشور مختلف مشغول‌به‌تحصیل در این دانشگاه هستند.

دانشگاه اتاوا
دانشگاه اُتاوا بزرگ‌ترین دانشگاه دوزبانه
جهان است (انگلیسی و فرانسوی) و از این حیث متمایز از دیگر دانشگاه های کانادا است. مکان آن واقع در شهر مرکزی اتاوا است.بالغ بر ۴۰ هزار دانشجو و ۵ هزار کارمند در این دانشگاه فعالیت می‌کنند و تا کنون بیش از ۱۸۰ هزار نفر از آن فارغ‌التحصیل شده‌اند. دانشگاه اتاوا نقش چشمگیری در اقتصاد منطقه داشته است و برای ۹۷٪ از فارغ‌التحصیلانش موقعیت شغلی فراهم کرده است.