برترین دانشگاه های آمریکا

بسیاری از مردم ایران یا قصد مهاجرت به آمریکا را دارند یا در حال حاضر در آمریکا هستند و بیش از نیمی از این مردم برای ادامه تحصیل به آمریکا مهاجرت کرده اند همانطور که میدانید آمریکا کشور بسیار بزرگی است و به همین دلیل دانشگاه های زیادی دارد در این مقاله قصد داریم برترین دانشگاه های آمریکا را به شما معرفی کنیم.

دانشگاه هاروارد
بهترین دانشگاه در ایالات متحده آمریکا در سال ۲۰۲۱ دانشگاه هاروارد است. این دانشگاه نمرات کاملی را در شاخص‌های اشتغال و تحقیق کسب کرده است و همچنین بازتابی از کیفیت بالای آموزش و خروجی تحقیقات در آمریکا است. دانشگاه هاروارد یک مرکز متمرکز بین‌المللی محسوب می‌شود و ۲۴ درصد دانشجویان آن از خارج از ایالات متحده آمریکا و از بیش از ۱۸۰ کشور جهان آمده‌اند.
دانشگاه هاروارد قدیمی‌ترین دانشگاه در ایالات متحده آمریکا است که قدمت آن به سال ۱۶۳۶ باز می‌گردد و جهت بزرگداشت اولین خیر روحانی آن، روحانی جان هاروارد، هاروارد نامیده شده است دانشگاه هاروارد یک دانشگاه تحقیقاتی خصوصی و یکی از اعضای هشت‌گانه لیگ آیوی است که در کمبریج، ماساچوست واقع شده‌است. این دانشگاه دارای محوطه مسکونی بزرگی در کمبریج، ماساچوست است و بیش از ۲۳۰۰۰ دانشجو را پروش می‌دهد
دانشگاه هاروارد در بین تمام دانشگاه‌های جهان شامل بیشترین تعداد دانش آموختگانی است که برنده جایزه نوبل (۱۶۱ نفر)، و مدال فیلدز (۱۸ نفر) شده‌اند. همچنین در بین دانشگاه‌های آمریکا شامل بیشترین دانش آموختگانی است که عضو کنگره ایالات متحده آمریکا، عضو همکاران مک‌آرتور، محققان رودز (۳۷۵ نفر) و محققان مارشال (۲۵۵ نفر) بوده‌اند.

دانشگاه استندفورد
بر اساس رتبه‌بندی ایالات متحده آمریکا، دانشگاه استنفورد امسال دومین دانشگاه برتر آمریکا است. استنفورد در هر یک از شاخص‌ها، به ویژه شاخص‌های تحقیق و اشتغال که در رتبه دوم کشور قرار دارد، امتیاز خوبی می‌گیرد.
دانشگاه استنفورد در سال ۱۸۸۵ میلادی در شهر سانفراسیسکو در ایالت کالیفرنیا آمریکا توسط سناتور کالیفرنیا و همسرش تاسیس شد. این دانشگاه یکی از بزرگترین دانشگاه‌های ایالات متحده آمریکا است که دارای ۱۸ موسسه علمی و هفت مدرسه است. این دانشگاه همچنین بیش از ۱۵۰۰۰ دانشجو و نزدیک به ۲۳۰۰ استاد دارد.
استنفورد یک دانشگاه بین‌المللی است که از تمام ۵۰ ایالت آمریکا و ۹۱ کشور دیگر دانشجو می‌پذیرد. همچنین این دانشگاه، جایگاه ورزشکاران نیز است تعداد دانشجویان ورزشی این دانشگاه ۹۰۰ نفر است که در ۱۲۸ رشته ملی ۲۲ جام قهرمانی به‌طور پی‌در‌پی به این ورزشکاران اعطا شده. طبق آخرین رتبه‌ بندی تایمز، استنفورد در هر ۲ زمینه علوم انسانی و مهندسی، برترین دانشگاه دنیا به شمار می‌آید و همین است که امر پذیرش تحصیلی دانشگاه استنفورد را حائز اهمیت کرده است.هربرت هوور (Herbert Hoover) (سی و یکمین رییس جمهور ایالات متحده آمریکا) و جان اف کندی (John F. Kennedy) (سی و پنجمین رییس جمهور ایالات متحده آمریکا) هردو از فارغ‌التحصیلان این دانشگاه هستند.

موسسه فناوری تکنولوژی ماساچوست
رتبه سوم امسال در آمریکا موسسه (MIT) است که در شاخص اشتغال سه موقعیت برتر را کسب می‌کند. هدف این موسسه پیشبرد دانش و آموزش دانشجویان در زمینه‌های علم، فناوری و سایر زمینه‌ها جهت آماده‌سازی فارغ‌التحصیلان برای مشاغل هیجان انگیز و متنوع است. این دانشگاه همچنین از فرهنگ کارآفرینی قوی برخوردار است و فارغ التحصیلان دانشگاه MIT بسیاری از شرکت‌های برجسته را تأسیس کرده‌اند. موسسه MIT یکی از اعضای انجمن دانشگاه‌های آمریکا (AAU) است.
اِم‌آی‌تی (MIT)، یک دانشگاه تحقیقاتی خصوصی با زمین اهدایی توسط دولت واقع در کمبریج، ماساچوست است که در سال ۱۸۶۱ میلادی توسط ویلیام بارتون راجرز پایه‌گذاری گردید. انستیتو تکنولوژی ماساچوست یا همان دانشگاه MIT آمریکا یکی از برترین و مهم‌ترین مراکز علمی و تحقیقاتی جهان به ویژه در زمینه علوم پایه و مهندسی به شمار می‌رود.
محققان (MIT) در پیشرفت‌های هوش مصنوعی، سازگاری با آب‌ و هوا، HIV، سرطان و کاهش فقر پیشتاز هستند. در حالی که در گذشته تحقیقات MIT به پیشرفت‌های علمی مانند توسعه رادار، اختراع حافظه هسته مغناطیسی و مفهوم جهان پرداخته است.

دانشگاه کالیفرنیا
بار دیگر امسال نیز در رتبه چهارم دانشگاه کالیفرنیا، برکلی (UCB) قرار دارد. دانشگاه (UCB) در شاخص تحقیقات نیز امتیازات قابل توجهی کسب می‌کند و در ایالات متحده آمریکا رتبه سوم را دارد. در سال ۱۸۶۶، دانشگاه خصوصی کالیفرنیا، زمینی که اکنون محوطهٔ دانشگاه برکلی است را خریداری کرد. به خاطر نبود منبع مالی کافی، دانشگاهی دیگر که در زمینهٔ کشاورزی، معدن و هنر مکانیکی فعال بود به دانشگاه خصوصی کالیفرنیا پیوست و اولین دانشگاه دولتی ایالت کالیفرنیا، دانشگاه کالیفرنیا برکلی، به وجود آمد. ۱۰ استاد و ۴۰ دانشجو اعضای این دانشگاه در اولین روز بازگشایی آن بودند.
(UCB) در سال ۱۸۶۸ پس از ادغام دو دانشگاه قدیمی تأسیس شد و امروزه این دانشگاه دارای ۱۸۴ بخش و برنامه دانشگاهی است. هیئت علمی این دانشگاه ۹ جایزه نوبل دارد و تحقیقات آن‌ها موضوعات مختلفی را از پایه‌های روباتیک گرفته تا پلاستیک‌های تجزیه پذیر و منشاء جهان پوشش می‌دهند. تیم‌های ورزشی این دانشگاه به خرس‌های طلایی کالیفرنیا ملقب هستند.
در سال ۲۰۱۴ برکلی شرایط سخت‌تری را برای قبول کردن ورزشکاران در دانشگاه به وجود آورد. در سال ۲۰۱۷ اکثر از ورزشکاران ملزم به داشتن معدل ۳ به بالا هستند. پس از آن، متقاضیانی که به قصد ورزشکاری در برکلی تقاضا می‌دهند، جداگانه توسط مربیان و کارشناسان برکلی بررسی شده و عده‌ای محدود، به دانشگاه راه می‌یابند.

دانشگاه کالیفرنیا(لس آنجلس)
در حال حاضر دانشگاه (UCLA) وارد پنج تیم برتر دانشگاه‌ های برتر آمریکا شده است. علی رغم امتیازات بالای این دانشگاه در شاخص‌های مختلف، (UCLA) تنها سومین دانشگاه برتر در ایالت کالیفرنیا است. این دانشگاه در شاخص تنوع و بین‌المللی سازی عملکرد خوبی دارد، جایی که در رتبه سوم مشترک در کشور قرار دارد.
(UCLA) به تنوع، پیشرفت و چشم‌انداز بین‌المللی خود می‌بالد و دانشجویان آن از ۱۱۸ کشور مختلف آمده‌اند. (UCLA) همچنین فارغ‌التحصیلان فوق‌العاده‌ای نیز دارد. در بین فارغ التحصیلان، ۱۵ برنده نوبل، ۲۷۰ مدال‌آور المپیک و ۱۱۹ عنوان انجمن ملی دوومیدانی ورزشی (NCAA) حضور دارند.
در زمان پهلوی، این دانشگاه با دانشگاه تهران روابط و تبادلات فرهنگی داشت. همچنین دانشگاه خوارزمی تهران (دانشگاه تربیت معلم پیشین) نیز از سال ۱۹۷۳ تا زمان انقلاب سال ۱۳۵۷ خورشیدی، زیر نظر دانشگاه کالیفرنیا قرار گرفته بود. در سال ۱۹۷۵، تعداد ۲۶۶ ایرانی در دانشگاه کالیفرنیا مشغول به تحصیل بودند.

دانشگاه ییل
دانشگاه ییل برای دومین سال متوالی در رتبه ششم باقی مانده است و برترین مدرسه در ایالت کنتیکت است. ییل در شاخص اشتغال‌زایی نمره خوبی گرفته است و در ایالات متحده آمریکا رتبه چهارم را دارد. بسیاری از روسای جمهور آمریکا و همچنین سران دولتی از جمله بیل کلینتون، جورج دبلیو بوش، جان کری و هیلاری کلینتون از این دانشگاه فارغ‌التحصیل گردیده‌اند.
دانشگاه ییل در سال ۱۷۰۱ تأسیس شد و سومین موسسه آموزش عالی قدیمی در ایالات متحده است. این دانشگاه به افتخار بازرگان ولزی الیو ییل، که عواید حاصل از فروش نه عدد کالا را همراه با ۴۱۷ کتاب و تصویر شاه جورج اول اهدا کرده بود، ییل گذاشته شد. این مدرسه در سال گذشته چهار پروژه ساختمانی بزرگ را برای گسترش فضاهای تفکر، یادگیری و معاشرت در محوطه دانشگاه خود انجام داده است.
بر اساس آمار «یو اس نیوز» دانشکده حقوق این دانشگاه همواره رتبه اول را در بین دانشگاه‌های آمریکا احراز کرده‌است. همچنین در سال ۱۸۶۱ اولین مدرک تحصیلی دکتری در آمریکا به فارغ‌التحصیلان دانشکده علوم و هنر این دانشگاه داده شده‌است. اکثر دانشجویان دوره دکتری در این دانشگاه بورسیه تحصیلی دریافت می‌کنند که هزینه شهریه آن‌ها را پوشش می‌دهد و برای پنج سال اول تحصیل یک کمک هزینه دوازده‌ماهه ارائه می‌دهد.

نویسنده و گردآورنده: محسن فضل اله خرازی