مکان های دیدنی نروژ

مکان های دیدنی نروژ
در این مقاله قصد داریم مکان های دیدنی کشور نروژ را به شما معرفی کنیم.

کوه فولین

کوه فلویِن (Floyen) قله‌ای ۳۹۹ متری با چشم‌انداز فوق‌العاده زیبای بِرگِن است. به‌راحتی می‌توانید با فونیکولار یا همان قطارهای کابلی خودتان را در عرض فقط ۸ دقیقه به بالای کوه برسانید و بِرگِن را در آن‌سوترها از زاویه‌ای متفاوت ببینید. در بالای کوه محوطه‌ی مخصوصی برای ایستادن و حظ‌بردن از مناظر اطراف وجود دارد. اگر هم قطارسواری باب میل‌تان نیست، می‌توانید از مسیرهای راه‌نوردی و دوچرخه‌سواری خودتان را به بالای کوه برسانید. در آن بالا رستوران جالبی هم به‌اسم فلویِن فولک (Floyen Folk) هست که به سِرو غذاهای محلی و اجرای موسیقی‌ سنتی شهرت دارد.

کیلیسای جامع اسلو

کلیسای جامع اُسلو یکی از جاهای دیدنی نروژ و پایتخت آن به‌شمار می‌رود که قدمت آن به قرن یازدهم می‌رسد. این کلیسا به‌سبک باروک ساخته شده و جزو قدیمی‌ترین کلیساهای کل کشور است. همان‌طور که انتظار می‌رود، این کلیسا رویدادهای تاریخی مهمی را به خود دیده است و شما هم می‌توانید با بازدید از اینجا سفری در تاریخ داشته باشید. ازجمله دیدنی‌های کلیسای جامع اُسلو عبارت‌اند از اُرگ کلیسایی بزرگ، منبر مجلل و نقاشی‌های سقفی رنگارنگ

مسیر های آبی

در نروژ علاوه‌بر قطارسواری، کشتی‌سواری خصوصا با کشتی‌های هورتیگروتِن (Hurtigruten) شدیدا توصیه می‌شود. با این کشتی‌ها همراه شوید تا شما را به نقاط بکرتری از نروژ ببرند. می‌توانید در بِرگِن بلیت بخرید و از آنجا تا شهر کوچک کیرکِنس (Kirkenes) را در ۱۲ روز فراموش‌نشدنی طی کنید. البته طی این مسیر در تعدادی از بندرگاه‌های نروژ توقفی کوتاه خواهید داشت.

منطقه گیراگنرفیورد

گِیرانگِرفیورد (Geirangerfjord) بخشی از شبکه‌ی آب‌دره‌های نروژ است که در فهرست میراث جهانی یونسکو نیز به‌ثبت رسیده است. این منطقه وسعت زیادی دارد و یکی از زیباترین قسمت‌های آن آلِسوند (Alesund) در شمال است که بیشتر به‌خاطر مناظر یخی‌اش شهرت دارد. ازجمله سایر قسمت‌های دیدنی این منطقه می‌توان به سونیلْوْس‌فیورد (Sunnylvsfjord) اشاره کرد که آن هم یکی از زیباترین چشم‌اندازهای منطقه را دارد. قله‌ی دالسنیبا (Dalsnibba) نیز در همین منطقه با ۱٬۴۷۶ متر ارتفاع از جلوه‌ی باشکوهی برخوردار است. برای اینکه تمام نقاط دیدنی این منطقه را ببینید، می‌توانید با تورهای داخلی نروژ همراه شوید.

قلعه آکرشوس

قلعه‌ی آکِرشوس (Akershus) در سال ۱۲۹۹ یعنی در دوران قرون‌وسطی ساخته شد تا دیوار دفاعی اُسلو در برابر حملات بیگانگان باشد. این قلعه در طول سال‌های عمرش استفاده‌های گوناگونی داشته و در دوران‌های جدیدتر به‌عنوان زندان استفاده می‌شده است و اکنون نیز در دست وزارت دفاع نروژ است. در اینجا می‌توانید از سالن‌های ضیافت و عبادتگاه قلعه بازدید کنید و کلکسیون عتیقه‌جاتش را ببینید. پس اگر به آشنایی با تاریخ قدیم نروژ علاقه‌مندید، حتما سری به قلعه‌ی آکِرشوس بزنید.

مدارشمالگان

نروژ یکی از بهترین جاهای دنیا برای دیدن خورشید نیمه‌شب است. این پدیده‌ی طبیعی هر سال نزدیک انقلاب تابستانی (اوج ارتفاع خورشید در یکی از نیمکره‌های عرضی (شمالی یا جنوبی) کره زمین و در نتیجه طولانی‌ترین روز سال در آنجاست) اتفاق می‌افتد و خورشید کلا غروب نمی‌کند و دائم روز است. ضمنا مدار شُمالگان به پدیده‌ی شفق قطبی معروف است که بر اثر ورود ذرات ناشی از خورشید به اتمسفر زمین ایجاد می‌شوند


جاده اوقیانوس اطلس

سفر در جاده‌ی اقیانوس اطلس یکی از فراموش‌نشدنی‌ترین تجربه‌های نروژگردی است. این جاده‌ی خوش‌منظره حدود ۸ کیلومتر طول دارد و در طول مسیر از دهکده‌های ماهی‌گیری و نقاط دیدنی‌ای همچون کلیساهای قدیمی می‌گذرد. این مسیر ابتدا قرار بود جزو خطوط ریلی کشور باشد، اما این پروژه متوقف شد و بعدها دولت تصمیم به ساخت جاده گرفت. این جاده جزو میراث فرهنگی نروژ است.

موزه کن-تیکی

موزه‌ی کُن-تیکی (Kon-Tiki) واقع در اُسلو محل نگهداری یادبودهایی از تور هِیِردال (Thor Heyerdahl) سیاح معروف نروژی است. در این موزه سالن‌های مختلفی وجود دارد که به اکتشافات گوناگون هِیِردال اختصاص یافته‌اند. در اینجا همچنین می‌توانید از غاری دیدنی به‌طول ۳۰ متر بازدید کنید. اگر به زمین‌شناسی علاقه‌مندید، پس حتما سری به این موزه بزنید. در اینجا نمایشگاه زیرآبی جالبی نیز هست که کوسه‌نهنگ دارد. رستوران این موزه نیز به‌خاطر سِرو غذاهای سنتی نروژ ازجمله کاسِرول ماهی کُن-تیکی شهرت دارد.

موزه کشتی وایکینگ

موزه‌ی کشتی وایکینگ یکی از دوست‌داشتنی‌ترین موزه‌های نروژ است که مصنوعات متنوعی از دوران وایکینگ‌ها را به‌نمایش می‌گذارد. این مصنوعات از قبرستان‌های محلی و کشتی‌های وایکینگ‌ها یافت شده‌اند. تعدادی از قایقی‌هایی که در این موزه وجود دارند، متعلق به قرن نهم تخمین زده شده‌اند و به‌خاطر بودن در زمین‌های زغال‌سنگ تقریبا خوب و سالم باقی مانده‌اند. معروف‌ترین‌شان هم قایق اُسِبِرگ (Oseberg) است که بنابر گفته‌ها، در عصر وایکینگ‌ها برای تدفین نجیب‌زادگان استفاده می‌شده است.


موزه تاریخ فرهنگ

موزه‌ی تاریخ فرهنگی واقع در آب‌دره‌ی اُسلو تاریخ فرهنگی نروژ را از سال ۱۵۰۰ تا به امروز روایت می‌کند. در این موزه می‌توانید اشیای تاریخی مختلفی را از سراسر کشور ببینید. برای مثال می‌توان به چماقی چوبی متعلق به قرن سیزدهم اشاره کرد که در این موزه به‌نمایش گذاشته شده است. در قسمت‌های دیگری از موزه می‌توانید بازسازی‌شده‌ی خانه‌های سنتی نروژ و نمونه‌ی لباس‌های سامی‌ها (بومیان مناطق دوردست شمال اروپا) را ببینید. پس اگر به فرهنگ‌ عامه‌ی نروژ علاقه‌مندید، حتما سری به اینجا بزنید. رقص محلی و نمایشگاه‌های عکس و اسباب‌بازی از دیگر جاذبه‌های گردشگری این موزه‌ی تاریخی-فرهنگی‌اند

تالارشهر اسلو

اُسلو برخلاف تصور عموم شهری فرهنگی به‌شمار می‌رود و تالار شهرش، محل نمایش جنبه‌های سیاسی و فرهنگی این کشور است. خود این بنا یکی از خوش‌ساخت‌ترین ساختمان‌های کل کشور است که در سال ۱۹۱۵ بنا شد. داخل ساختمان از سالن‌های مختلفی ازجمله گالری فستیوال تشکیل شده است و مجموعه‌ی ارزشمندی از نقاشی‌های دیواری قرن بیستمی را نیز در خود جای داده است. نقاشی دیواری زیبای سِنت هالوارد (St. Hallvard) هم که به‌عنوان شخصیت مقدس حافظ اُسلو شناخته می‌شود، همین‌جاست.

نویسنده و گردآوردنده:محسن فضل اله خرازی