هر آنچه که درباره کانادا باید بدانید

کشوری در شمال قاره آمریکای شمالی است که از ده استان و سه قلمرو تشکیل شده‌است. این کشور از شرق تا اقیانوس اطلس، از غرب تا اقیانوس آرام و از شمال تا اقیانوس منجمد شمالی گسترده‌است و از جنوب با ایالات متحده آمریکا همسایه است. کانادا با مساحت ۹٬۹۸۴٬۰۰۰ کیلومتر مربع، دومین کشور پهناور جهان از نظر مجموع مساحت و چهارمین کشور پهناور جهان از نظر مساحت خشکی است. مرز مشترک کانادا با ایالات متحده، طولانی‌ترین مرز زمینی در جهان است. پایتخت کانادا اُتاوا و تورنتو بزرگترین شهر آن کشور است. بخش زیادی از سرزمین کانادا به دلیل سرما و نزدیکی به قطب شمال، خالی از سکنه است.
جمعیت کانادا 8,349,0003 است که 7/76 درصد آنان سفید پوست 2/14 درصد آسیایی 4/3 درصد آنان بومی 9/2 درصد سیاه پوست 2/1 درصد آمریکایی لاتین 5/0 چند نژاده و 3/0 درصد دیگر
این جمیعت را تشکیل میدهند.


سیاست و دولت و قانون
با افزودن لایحه الحاقی قانون اساسی که در روز اول ژوئیه سال ۱۸۶۷ به تصویب رسید، استقلالش را از بریتانیای کبیر اعلام کرد. این روز به نام روز کانادا ثبت شد. نوع حکومت کانادا، پادشاهی قراردادی (مشروطه) فدرال، همراه با نظام پارلمانی است. این کشور از ده استان و سه قلمرو جداگانه تشکیل شده که مردم آن چند فرهنگی هستند. در سطح فدرال، زبان‌های رسمی کانادا، انگلیسی و فرانسوی در سطح یکسان است.

جمعیت فرانسوی زبان


زبان فرانسه زبان مادری حدود ۶٫۶ میلیون کانادایی است. بیشتر فرانسوی‌زبانان در استان کبک زندگی می‌کنند، اما در حدود ۱ میلیون نفر از آن‌ها در استان‌های دیگر کانادا به سر می‌برند. حدود ۷۶ درصد از فرانسوی‌زبانان بیرون استان کبک، در استان‌های انتاریو و نیوبرانزویک زندگی می‌کنند. زبان فرانسوی به همراه زبان انگلیسی، دو زبان رسمی در کشور کانادا محسوب می‌شوند

مهاجرت به کانادا


در سال‌های اخیر مهاجرت به کانادا افزایش چشمگیری داشته‌است و افراد بسیاری از سراسر جهان برای زندگی به این کشور سفر می‌کنند. امنیت بالا، ثبات اقتصادی، برخورداری از نظام آموزشی برجسته و تنوع قومی از جمله دلایلی است که مهاجرت به کانادا را چنین پرطرفدار ساخته‌است. در واقع طبق آخرین نظرسنجی مؤسسه گالوپ مردمان کانادا بیشترین میزان پذیرش را نسبت به مهاجران داشته و تأثیر آن‌ها را در اقتصاد و فرهنگ کشور خود امری مثبت می‌دانند.

ایرانیان کانادا


بر پایه آمار رسمی ارائه شده از سوی مرکز آمار کانادا در سال ۲۰۱۶ میلادی حدود ۲۱۰ هزار ایرانی یا ایرانی‌تبار ساکن کانادا بوده‌اند.
بر پایه آمارهای قبل از آن، در سال ۲۰۱۱ در این کشور ۱۶۳٬۲۹۰ نفر ایرانی زندگی می‌کرده‌اند که ۸۳٬۴۹۵ نفر از ایشان مرد و ۷۹٬۸۰۰ نفر زن بوده‌اند. در سرشماری سال ۲۰۰۶ جمعیت ایرانی‌تبارها ۱۲۱٬۵۰۵ بوده که این دو رقم بیش از ۳۴٪ رشد جامعه ایرانیان کانادا را طی ۵ سال نشان می‌دهد

فرهنگ


فرهنگ کانادا از طیف گسترده‌ای از ملیت‌های تشکیل‌دهنده تأثیر پذیرفته‌است و سیاست‌هایی که باعث ارتقا به یک «جامعه عادلانه» می‌شوند توسط قانون اساسی این کشور محافظت شده‌اندکانادا تأکید خاصی بر ایجاد برابری و فرا گیرندگی برای همه مردمش دارد چندگانگی فرهنگی معمولاً به عنوان یکی از دستاوردهای چشمگیر کانادا و یک عنصر تمایز آفرین کلیدی از هویت کانادایی، یاد می‌شود. هویت فرهنگی در کبک قدرتمند است و یک فرهنگ فرانسوی کانادایی متمایز از جامعه انگلیسی‌زبان کانادا وجود دارد. هرچند، کانادا درکل یک موزائیک فرهنگی و به عبارت دیگر مجموعه‌ای از خرده‌فرهنگ‌های قومی منطقه‌محور است

اقتصاد


این کشور از نظر صنعت و فناوری، کشوری پیشرفته‌است که سیستم اقتصادی آن به شدت به خصوص در بخش بازرگانی و داد و ستد به ایالات متّحده وابسته است، به نحوی که باعث شده این کشور رابطهٔ اقتصادی پیچیده و بلندمدتی را با این کشور داشته باشد – وابستگی این کشور به بخش منابع طبیعی گران‌بهایش نیز بسیار زیاد است.
مجموع صادرات کانادا در سال ۲۰۲۰ حدود ۴۴۶ میلیارد دلار و واردات آن حدود ۴۵۳ میلیارد دلار بوده‌است.

اعتبار پاسپورت کانادا


در آخرین ارزیابی از اعتبار سنجی پاسپورت های بین المللی در سال 2020 به گزارش از سایت رسمی Passport index، اعتبار پاسپورت کانادا در رتبه ی 4 جهانی قرار گرفته است و جزء قدرتمند ترین پاسپورت های جهان به شمار می رود. با برخورداری از پاسپورت کانادایی افراد می توانند از تمامی حقوق شهروندی مانند داشتن حق رای، بیمه، تحصیل رایگان فرزندان و موقعیت های شغلی بهتر و بسیاری از موارد دیگر دست یابند.
چه مواردی تعیین کننده ای ارزش و اعتبار پاسپورت کانادایی هستند؟
اعتبار پاسپورت هر کشور نشانگر کیفیت زندگی شهروندان آن کشور و وسعت روابط دیپلماتیک دولت آن کشور در دنیا می‌باشد. با دارا بودن پاسپورت کانادایی شما می توانید به 115 کشور جهان بدون نیاز به اخذ ویزا سفر کنید. این 115 کشور به دو زیر گروه تقسیم می شوند:
سفر به 78 کشور: بدون نیاز به اخذ ویزا (Visa-free)
سفر به 37 کشور: به همراه داشتن ویزای فرودگاهی (Visa-arrival)
پشهروندان کانادایی با دارا بودن پاسپورت این کشور تنها، برای سفر به 83 کشور دیگر نیاز به اخذ ویزا قبل از ورود به آن کشورها را دارند. (Visa-required)

آیا پاسپورت کانادایی بهتر از پاسپورت آمریکایی است؟
ارزش پاسپورت کانادایی از پاسپورت آمریکایی بیشتر است. با پاسپورت کانادایی می توانید به 183 کشور در سراسر جهان بدون ویزا، یا با “ویزا هنگام ورود” سفر کنید. با پاسپورت ایالات متحده آمریکا تنها می توانید به 184 کشور سفر کنید.

چه کسی واجد شرایط پاسپورت کانادایی است؟
برای واجد شرایط شدن برای اخذ شهروندی کانادا، باید: اقامت دائم داشته باشید. حداقل 3 سال از 5 سال را در کانادا زندگی کرده باشد. در صورت نیاز مالیات خود را ثبت کرده باشد.

آیا یکی از اعضای خانواده می تواند ضامن پاسپورت کانادایی باشد؟
برای درخواست اسناد سفر خود به یک ضامن نیاز دارید. ضامن شما می تواند یکی از اعضای خانواده یا کسی باشد که در آدرس شما زندگی می کند، به شرط اینکه شرایط ضامن را داشته باشد: شرایط پاسپورت معمولی (آبی) در کانادا.

کانادا در مجموع


کانادا در مجموع کشورسرد و پر بارانی است.این بسیار قدرتمندی است و این کشور بیشتر برای رشته های فنی و مهندسی پر کاربرد است یکی از برتری های کشور کانادا نسبت به آمریکا راحت تر بودن مهاجرت و مراحل قانونی است.
کشور کانادا برای کار کردن،تحصیل کردن،بازدید و سفر به صورت توریستی بسیار کشور مناسبی است.
و حتما پیشنهاد میشود که حتی برای بازدید به این کشور سفر کنید و از طبیعت آن لذت ببرید.

نویسنده و گردآورنده:محسن فضل اله خرازی