آنچه که باید از کشور ایتالیا بدانید

ایتالیا یکی از کشورهای محبوب جهان برای مسافرت و مهاجرت است. کشور ایتالیا که بیشترین میزان جاذبه های گردشگری را در میراث جهانی یونسکو به ثبت رسانده است یکی از بزرگ ترین اقتصادهای جهان در تولید ناخالص ملی را در اختیار دارد. کشور ایتالیا با پرچم زیبا و خوش رنگ خود در بسیاری از عرصه های فرهنگی، ورزشی، صنعتی و علمی درخشیده است. 

آشنایی با کشور ایتالیا

اتروسک ‌ها، یونانی ‌ها و رومی‌ ها دولت هایی بوده اند که در دوران باستان بر ایتالیا حکمرانی می‌کردند. قدرت در قرون وسطی به دست پاپ ‌ها، فرانک ‌ها، بیزانسی ‌ها، اعراب و نورمن‌ ها بوده‌ است. دولت ایتالیا از سال 1848 الی 1870 مشکلات بسیار زیادی در زمینه ایجاد اتحاد میان مناطق مختلف کشور داشت و مسیر پرمشقتی برای ایجاد یک حکومت واحد در این سرزمین طی گردید.
نام این کشور برگرفته از واژه Víteliú در زبان باستانی اتروسکی است که به معنای گوساله بود. این واژه در زبان فارسی به عنوان گاو ماده و جوان معنا می شود. این کشور از دو جزیره سیسیل و ساردنیا در دریای مدیترانه و شبه‌ جزیره ایتالیا تشکیل شده است. امروزه کشور ایتالیا در زمره هشت کشور صنعتی دنیا  قرار داشته و کشوری توسعه یافته است.

پایتخت ایتالیا

شهر رم، پایتخت کشور ایتالیا است که پرجمعیت ‌ترین و بزرگ ترین شهر ایتالیا با دو میلیون و ششصد هزار نفر جمعیت محسوب می شود. این شهر مرکز ناحیه لاتزیو است. 
رم همچنین وسیع‌ ترین شهرداری ایتالیا را نیز در اختیار دارد. این شهر برای دوره های پیاپی و به مدت طولانی به عنوان پایتخت امپراتوری روم و اقامتگاه پاپ انتخاب شده است و از مراکز سیاسی و مذهبی تمدن غرب به شمار می رود.

مساحت و جمعیت کشور ایتالیا

مساحت این کشور تقریبا 300 هزار کیلومتر مربع است و در اغلب مناطق دارای آب و هوایی مدیترانه ای است. این کشور با 61 میلیون نفر جمعیت به عنوان پرجمعیت ترین کشور اروپای جنوبی و چهارمین کشور پرجمعیت در قاره سبز شناخته می شود.

مهم ترین شهرهای ایتالیا

ایتالیا دارای 19 استان است و هر کدام از این استان ها نیز در بر گیرنده شهرستان ها، شهرها و بخش های متعددی می باشد. اما در این میان شهرهای میلان، تورنیو، جنوا، پالرمو، فلورانس و کاتانیا و دولت شهرهای واتیکان و سن مارینو به ترتیب در زمره مهم ترین شهرهای ایتالیا قلمداد می شوند.

نماد ایتالیا

همانطور که در مطالب قبل به صورت گذرا اشاره کردیم ایتالیا از واژه Víteliú در زبان باستانی اتروسکی و از ریشه یونانی ایتالوس (italos) به معنی گوساله آمده است. 
این امر بدان جهت است که ایتالیا به معنای سرزمین گاوهاست. قبایل جنوبی ایتالیا هم در دوران گذشته گاو نر را نماد خود دانسته و نام ایتالیا نیز از همین منبع نشأت می‌گیرد. 

زبان و مذهب مردم ایتالیا

زبان ایتالیایی یکی از شاخه‌ های زبان لاتین است و شباهت بسیار زیادی به سایر شاخه های زبان لاتین مانند فرانسوی، اسپانیایی، رومانیایی و پرتغالی دارد. در میان شاخه های مربوط به زبان لاتین، زبان ایتالیایی بیشترین شباهت را به این زبان دارد.
بیش از 90 درصد مردم ایتالیا پیرو کلیسای کاتولیک هستند. در سال های اخیر طرفداران آیین های آتئیست ها و آگنوستیک ها نیز رو به افزایش بوده است. سایر ادیان همانند اسلام، یهودیت، ارتدوکس و پروتستان نیز در این کشور اقلیت های مختلف دینی را تشکیل داده اند. 

فرهنگ و آداب و رسوم ایتالیا

مردم ایتالیا بسیار رسمی و البته قدری هم جدی هستند. آن ها هرگز در دیدارهای اولیه صمیمی نمی شوند و اگر شما با لحن صمیمی با آن ها برخورد کنید این کار را نوعی توهین و تجاوز تلقی می کنند. آن ها در دیدارهای اولیه حتی از گفتن اصطلاحاتی همانند -سلام- خودداری می کنند و با بکارگیری اصطلاحاتی همانند -روز خوش- جدی بودن و رسمی بودن خود را حفظ می کنند. 
رژیم غذایی بخش قابل توجهی از فرهنگ این مردم را تشکیل می دهد. غذاهای ایتالیایی قدری سنگین و پرکالری هستند. هر نوع خوراکی که بخواهید در این کشور یافت می شود. غذاهایی که با گوشت زیاد و پنیر های مختلف طبخ شده اند به وفور در ایتالیا یافت می شوند.

اقتصاد ایتالیا

بخش اصلی اقتصاد ایتالیا وابسته به بخش های شمالی است که ارتباط راحت تر و بیشتری با سایر کشورهای اروپایی دارد. در این بخش صنایع مهم و کشاورزی مدرن به عنوان دو قطب اصلی اقتصاد کشور فعالیت می کنند. 
صنایع ایتالیا با تولید برندهایی همانند فراری، وسپا، مازراتی، لامبورگینی، فیات (برترین خودروهای سوپراسپرت)، ورساچه، گوچی، والنتینو، پرادا، آرمانی، Trussardi، Moschino، Etro، Zegna و دولچه-گابانا گره خورده است و بخش کشاورزی نیز به تولید ذرت، گندم، برنج، انگور (براي صنعت مهم شرابسازي)، ميوه و علوفه براي گله ‌های دامداری مربوط به صنایع لبنی می پردازد.
بخش های جنوبی در کشور ایتالیا نسبت به بخش های شمالی کمتر توسعه یافته اند، البته اهالی این بخش ها در مقابل ورود ماشین آلات صنعتی برای توسعه کشاورزی مقاومت می کنند. در این بخش ها محصولاتی همانند چغندر قند، انگور، ذرت، گندم، گوجه فرنگي و سويا را تولید می کنند.
بخش توریسم نیز بخش قابل توجهی از رونق اقتصاد این کشور را تشکیل می دهد. ایتالیا سالیانه پذیرای میلیون ها گردشگر خارجی است که میلیون ها دلار ارز خارجی را به کشور وارد می کنند. صنايع الكتريكي و الكترونيكي، وسايل نقليه، دوچرخه سازي، كالاهاي چرمي، نساجي، پوشاك، چيني و سراميك نیز تاثیر بسیاری در اقتصاد این کشور داشته اند. 

قوانین کشور ایتالیا

بالاترین قانون این کشور با عنوان قانون اساسی شناخته می شود. 
در اصل اول این قانون آمده است که:

  • جمهوری‏ دموکراتیک‏ و مبتنی‏ بر کار است‏. حاکمیت‏ متعلق‏ به‏ مردم‏ می‏ باشد که‏ بر طبق‏ قواعد و در حدود مقرر در  قانون ‌اساسی ‏ اعمال‏ می‏ گردد.

نظام حقوقي ايتاليا بخصوص در بخش حقوق مدني براساس حقوق رم و قوانين ناپلئوني فرانسه است. پارلمان اين كشور متشكل از دو مجلس نمايندگان و سنا بوده و مرجع ناظر بر قانونگذاري ايتاليا نيز همان دادگاه قانون اساسي است.
بر اساس قانون اساسی این کشور، سیستم قوه قضاييه مانند اغلب كشورها، مستقل از قواي مقننه و مجريه است. نظام قضايی ايتاليا نیز همانند اغلب کشورها شامل مجموعه ای از دادگاه ها و قضات می باشد که هر دادگاه جزیی از شبکه ملی را در بر می گیرد. 
دادگاه عالي تجديد نظر بالاترین دادگاه ممکن برای رسیدگی مجدد به برخی از احکام است كه اختصاصا نسبت به امور حكمی رسيدگی می کند و وارد مسائل ماهوی نمی شود. در این کشور دادگاه هایی همانند دادگاه های ایران اعم از عمومی، حقوقی، کیفری و شورای حل اختلاف در قالب های دیگری فعالیت می کنند.

آب و هوای ایتالیا

ایتالیا به علت حضور رشته کوه های آلپ دارای آب و هوای متنوعی است. همانند سایر کشورهای مدیترانه‌ ای، آب و هوای ایتالیا نیز گرم و خشک‌ است. گرم‌ ترین ماه سال به ژوئیه اختصاص دارد که تقریبا مصادف با تیرماه در ایران است. 
در شمال کشور هوای سردتری حاکم است و بیشترین میزان بارش برف نیز به همین مناطق اختصاص دارد. شاید قدری عجیب باشد، اما برخی از مناطق جنوبی ایتالیا در قاره سبز برخی از ایام سال را ممکن است بدون بارش سپری کنند. 
بین آوریل تا ژوئن که تقریبا مصادف با اواسط فروردین تا اواخر خرداد است بهترین زمان ممکن برای مسافرت به ایتالیاست. در این زمان اغلب نقاط کشور سرسبز بوده و گل های مختلف در نقاط مختلف روییده اند. 
همچنین می توانید از گرمای دل انگیز آفتاب لذت ببرید بدون اینکه گرمای آن شما را اذیت کند. اما سعی کنید در ماه های ژوئیه و آگوست که مصادف با تیر ماه و مرداد ماه در تابستان است به این کشور نروید چرا که گرمای هوا بیش از حد تحمل اغلب افراد است.

مکان های دیدنی ایتالیا

مکان های دیدنی ایتالیا به قدری زیاد هستند که نمی توان آن ها را در یک مقاله کوتاه معرفی کرد به همین علت تصمیم گرفته ایم مهم ترین مناطق توریستی و جاذبه های گردشگری در این کشور را به شما معرفی کنیم:

  • شهر ورونا Verona
  • شهر باستانی هرکولیوم 
  • جزیره البا 
  • پارک ملی پارادیزو واقع در طبیعت سرسبز و زیبای آلپ 
  • قصر داسال (اربینو) 
  • آبنمای تروی سانتا ماریا دل گرازی (میلان) 
  • ساحل لا پلوسا 
  • کلیسای سن ویتال (راونا) 
  • رشته کوه های دولومیتس 
  • کلیسای دی سن فرانسسکو (آسیسی) 
  • خانه های غار مانند ملقب به ساسی دی ماتر 
  • کوه آتنادر جزیره سیسیلی 
  • دیومو اوووییتو نمونه درخشان معماری گوتیک 
  • پیتزا ناپولتانا 
  • بندر پورتوفینو 
  • کلیسای سنت مارکز (ونیز) 
  • جزیره کاپری ک
  • لیسای سنت پیتر (رم) 
  • دره معابد 
  • شهر قدیمی مانارولا 
  • برج کج پیزا
  • دریاچه کومو 
  • شهر کوچک پوسیتانو 
  • شهر پومپی ایتالیا
  • میدان پیازا دل کامپو 
  • کلیسای سانتا ماریا یا مریم مقدس 
  • کانال بزرگ ونیز 
  • آمفی تئاتر کولوسئوم رم 

نقشه ایتالیا

حتما می دانید که نقشه کشور ایتالیا به خاطر شبیه بودن آن به یک چکمه معروف شده است. همانطور که مشاهده می کنید ایتالیا با کشورهای اتریش، فرانسه، واتیکان، سان مارینو، اسلوونی و سوئیس مرز مشترک دارد.

نقشه ایتالیا