آزمون دولینگو

آزمون دولینگو (Duolingo English Test :DET) یک آزمون تطبیقی (Adaptive) مبتنی بر کامپیوتر است که میزان مهارت زبان انگلیسی شما را مورد سنجش قرار می­‌دهد. در طول دو سال گذشته بیشتر از 500 دانشگاه و کالج در سراسر دنیا داشتن مدرک آزمون دولینگو (Duolingo) را به عنوان یکی از شرایط پذیرش داوطلبان قرار داده‌­اند. دانشگاه­‌های برتری مانند FDU ,Duke ,UCLA ,Columbia ,NYU ,Yale. بنابراین آشنایی با آزمون دولینگو و تمام جزئیات آن می‌­تواند نیاز بسیاری از داوطلبان آزمون‌­های بین‌­المللی زبان انگلیسی باشد.البته توجه داشته باشید که آیلتس اندیکاتور و آزمون تافل آنلاین (Home Edition)  نیز جایگزین جدید آزمون آیلتس و تافل می‌باشند.

آزمون دولینگو (DUOLINGO) تنها آزمون زبان انگلیسی که در زمان شیوع ویروس کرونا به صورت آنلاین برگزار می‌­شود.

همانطور که می­دانید طبق اعلام سازمان سنجش آموزش کشور، به دلیل شیوع ویروس کرونا، تمام آزمون‌های بین‌المللی در ایران، از جمله آزمون‌های آیلتس و تافل، تا آخر دسامبر (اوایل دی ماه) برگزار نخواهد شد. و به همین دلیل بسیاری از زبان‌­آموزانی که داوطلب اخذ پذیرش در دانشگاه­‌های بین‌­المللی هستند یا قصد مهاجرت دارند و به مدرک زبان نیاز دارند، با مشکل مواجه شده‌­اند. برای رفع این مشکل،بسیاری از این مراکز از داوطلبان خود خواسته­‌اند تا به جای شرکت در آزمون­های تافل و آیلتس در آزمون دولینگو شرکت کنند، آزمون زبان انگلیسی که حتی در شرایط قرنطینه و شیوع ویروس کرونا، با صرف هزینه کم، به راحتی می‌­توانید در منزل آن را انجام دهید و مدرک خود را به نقاط مختلف جهان ارسال کنید. اما مشکل بسیاری از داوطلبان عدم داشتن اطلاعات کافی در مورد آزمون دولینگو است، که آن­ها را بسیار سردرگم کرده، لذا ما در موسسه تخصصی زبان کوییک سعی کرده‌ایم خیلی سریع به این نیاز داوطلبان پاسخ داده و در این مقاله همه آنچه را که باید در مورد آزمون دولینگو بدانید، به تفصیل توضیح دهیم. به علاوه کلاس­‌های آمادگی در آزمون دولینگو به تازگی در موسسه تخصصی زبان کوییک برای زبان­­‌آموزانی که داوطلب شرکت در این آزمون هستند، تا اطلاع ثانوی به صورت آنلاین و حضوری برگزار می­‌شود.

تفاوت آزمون دولینگو (DUOLINGO) با آزمون‌­های آیلتس(IELTS) و تافل(TOEFL)

  1. هدف از آزمون دولینگو استفاده از تکنولوژی برای در دسترس بودن آموزش برای همه افراد و برگزاری آزمونی ساده، سریع و مقرون به صرفه است.
  2. هزینه آزمون دولینگو تنها 49 دلار است، درحالی که آزمون‌های آیلتس و تافل هرکدام به ترتیب 215 و 225 دلار می‌­باشند.
  3. برخلاف دو آزمون دیگر که تقریبا هر 10 روز یک بار برگزار می­‌شوند، آزمون دولینگو  در هر زمان از شبانه­‌روز و در 365 روز سال قابل انجام است.
  4. مدت زمان برگزاری آزمون کتبی آیلتس (به غیر از آزمون شفاهی) 2 ساعت و 45 دقیقه و آزمون تافل 4 ساعت است، اما تمام مراحل آزمون دولینگو از ابتدا تا انتها، کمتر از یک ساعت طول می­‌کشد.
  5. تنها بعد از دو روز از زمان انجام آزمون دولینگو، نتیجه آن را دریافت خواهید کرد، اما نتایج آزمون­‌های تافل و آیلتس بین 10 تا 13 روز زمان نیاز دارد تا به دست شما برسد.
  6. مزیت مهم دیگر آزمون دولینگو  نسبت به آزمون‌های آیبتس و تافل این است که بدون پرداخت هیچ­­گونه هزینه­‌ای، می­‌توانید کارنامه را از صفحه نتیجه خود  به هر تعداد دانشگاه یا مدرسه در سراسر جهان ارسال کنید، درحالی که آزمو‌ن­‌های آیلتس و تافل این امکان را به شرکت کنندگان می‌­دهند که نتایج خود را به ترتیب به 5 و 4 دانشگاه ارسال کنند، و درصورت درخواست بیشتر از این تعداد، باید هزینه 20 دلاری برای هر گزارش نمره پرداخت کنند.
  7. اگرچه در آزمون دولینگو همانند آزمون­‌های آیلتس و تافل، هر چهار مهارت، Listening، Reading، Writing و Speaking مورد ارزیابی قرار می‌گیرد، اما در این آزمون سوالات متفاوت است (در ادامه انواع سوالات آزمون دولینگو را بررسی می‌­کنیم.) و از متن­‌های طولانی برای خواندن، نوشتن یا گوش­­‌دادن استفاده نمی‌­شود.
  8. اما شاید مهم‌­ترین مزیت آزمون دولینگو نسبت آزمون­‌های بین‌­المللی زبان انگلیسی دیگر، این است که این آزمون مرکز و زمان مشخصی برای برگزاری ندارد و بدون مراجعه حضوری، تنها از طریق اینترنت، به صورت آنلاین، در منزل خود و هر زمان که بخواهید می­‌توانید در این آزمون شرکت کنید. همین ویژگی آزمون دولینگو سبب شده در شرایط شیوع ویروس کرونا، گزینه مناسبی برای زبان‌­آموزانی باشد که به مدرک زبان انگلیسی خود نیاز دارند. اما توجه داشته باشید که حتما قبل از تصمیم‌­گیری برای شرکت در آزمون دولینگو، از پذیرش مدرک این آزمون توسط موسسه یا دانشگاه مورد‌نظرتان، اطمینان پیدا کنید.

آزمون دولینگو در کدام دانشگاه‌ها مورد پذیرش است؟

اگر می‌خواهید لیست تمام دانشگاه‌هایی که آزمون دولینگو را به عنوان آزمون زبان انگلیسی می‌پذیرند، مشاهده نمایید کافیست به این لیست مراجعه نمایید.

تطبیقی یا ADAPTIVE بودن آزمون دولینگو (DUOLINGO) به چه معناست؟

منظور از تطبیقی یا Adaptive بودن آزمون دولینگو این است که سوال بعدی شما براساس چگونگی عملکرد شما در سوالات قبلی تعیین می­‌شود. به طور مثال، اگر سوالات ابتدایی را درست پاسخ دهید، سوالات بعدی شما سخت­‌تر خواهد بود. و اگر سوالی را اشتباه پاسخ دهید سوالات بعدی ساده‌­تر خواهند شد تا این­که دوباره بتوانید به آن­ها پاسخ درست دهید. این فرآیند تا انتهای تست ادامه پیدا خواهد کرد.

هدف از آزمون­‌های تطبیقی ارائه سؤالاتی است که سطح دشواری­ آن­ها منطبق بر میزان مهارت و دانش داوطلبان است. در واقع آزمون دولینگو براساس توانایی شما در زبان انگلیسی سوالاتش را طراحی می‌­کند، بنابراین در مقایسه با آزمون­‌های سنتی، به طور دقیق‌­تر و کارآمدتری مهارت­‍ها را مورد ارزیابی قرار می­‌دهد.

چگونه برای آزمون دولینگو (DUOLINGO) آماده ­شویم؟

آزمون زبان انگلیسی دولینگو (Duolingo) تمام مهارت­‌های زبان انگلیسی از جمله خواندن (Reading)، نوشتن (Writing)، صحبت کردن‌ (Speaking)و گوش دادن (Listening) را مورد سنجش قرار می‌­دهد.

از آنجا که ساختار سوالات آزمون دولینگو ممکن است برای شما کاملا جدید باشد، لذا کسب آمادگی برای این آزمون اندکی دشوار است. به همین دلیل در کنار روش­‌های معمولی که برای یادگیری و تقویت مهارت­‌های ذکر شده، استفاده می­‌کنید، از منابعی که سطح زبان بالاتری دارند، مانند؛ تماشای فیلم به زبان انگلیسی ، صحبت با انگلیسی­‌زبانان، گوش دادن به پادکست­‌ها, خواندن روزنامه و  مجلات و منابع آنلاین موجود نیز بهره ببرید.

به علاوه ضروری است که قبل از شرکت در آزمون نمونه تست­های آزمایشی ارائه شده در سایت دولینگو را انجام دهید، تا با انواع سوالات، محیط و شرایطی که در آزمون با آن مواجه خواهید شد، آشنا شوید و بدین ترتیب بتوانید بهترین عملکرد را در آزمون اصلی داشته باشید. این تست­‌ها رایگان هستند و در پایان آزمون، رنج نمره را نیز تخمین می­‌زنند.

توجه داشته باشید که آزمون­‌های آزمایشی اندکی کوتاه­‌تر (حدود 8 دقیقه کم‌تر) از آزمون اصلی هستند و نمره ارائه شده غیررسمی است و از دقت کمتری در مقایسه با نمره آزمون اصلی برخوردار است.

منابع آزمون دولینگو(DUOLINGO)

سوال بسیاری از زبان آموزان از ما درباره منابع آزمون دولینگو جهت کسب نمره بالا در این آزمون است. نیاز است بدانید که این آزمون همچون آزمون آیلتس یا تافل نیست که مرجعی برای همه مراکز آموزشی جهت اعطای پذیرش تحصیلی یا کاری باشد. در واقع می توان گفت که این آزمون به دلیل شرایط حال حاضر( شیوع کرونا و قرنطینه در منزل) از اهمیت بالایی برخوردار شده است. لذا توصیه ما برای موفقیت در این آزمون استفاده از منابع زیر است .

  1. کتاب Grammar in Use جهت افزایش سطح گرامر
  2. گوش دادن به داستان های کوتاه زبان انگلیسی در سطح ۴ یا ۵ توصیه ما کتاب Far from Madding Crowd یا Moonstone است.
  3. جهت موفقیت در بخش اسپیکینگ نیز میتوانید از کتاب اسپیکینگ معمارزاده استفاده کنید چرا که این کتاب داری تاپیک های زیادی ( پارت ۲ آزمون آیلتس) می باشد که به شما قدرت توصیف زیادی می دهد.
  4. همچنین موسسه تخصصی زبان کوییک منابع و جزوات منحصر به فردی در بخش مصاحبه شفاهی و رایتینگ و سوالات تطبیقی آزمون دولینگو برای شما تدارک دیده است که با مطالعه آنها می توانید به نتیجه مطلوب خود دست یابید.

دوره‌های صد درصد تضمینی آزمون دولینگو

موسسه تخصصی زبان کوییک مفتخر است که اولین موسسه در ایران در زمینه آموزش تکنیک‌های دولینگو به حساب می‌آید. شرایط دوره‌های تضمینی به صورت زیر است.

شما با مشاورین موسسه تخصصی زبان کوییک تماس گرفته و سپس آن‌ها وقت تعیین سطح رایگان را برای شما تعیین می‌کنند. اساتید تعیین سطح با توجه به سطح شما تعداد کلاس‌های مورد نیاز شما را تعیین کرده و شما می‌توانید در کلاس‌ها شرکت کنید.

موسسه با شما قرارداد مکتوبی امضا خواهد کرد که در صورت شرکت درکلاس‌ها وعدم کسب نتیجه مورد نظرتان در این آزمون کل مبلغ کلاس‌های شما را عودت خواهد داد.

مدارک و شرایط مورد نیاز قبل از شروع آزمون دولینگو (Duolingo)

به دلیل این که شما آزمون دولینگو را به صورت آنلاین و با استفاده از کامپیوتر شخصی انجام می‌­دهید لذا قبل از شروع آزمون باید همه مدارک و شرایط لازم را فراهم کنید تا هنگام آزمون با هیچ مشکلی مواجه نشوید.

برای شرکت در آزمون دولینگو به شرایط و مدارک زیر نیازمندید.

  1. 60 دقیقه وقت آزاد
  2. پاسپورت و شناسنامه
  3. یک اتاق آرام و روشن
  4. اتصال اینتزنت قابل اطمینان که در طول مدت زمان آزمون قطع و وصل نشود.
  5. یک کامپیوتر

ساختار آزمون دولینگو (DUOLINGO)

بخش اول آزمون دولینگو: Quick Setup

  1. این بخش شامل مقدمه ای است بر آزمون Duolingo که قوانین و مقررات وضع شده در آزمون دولینگو را بررسی می‌­کند.
  2. بخش اول آزمون دولینگو 10 دقیقه طول می­‌کشد.
  3. این قسمت در نمره شما تاثیری نخواهد داشت.

بخش دوم آزمون دولینگو: Adaptive Questions

  1. بخش سؤالات تطبیقی قسمت عمده آزمون را تشکیل می‌­دهد و همانطور که در بالا گفته شد، میزان سختی و آسانی سوالات به عملکرد شما در پاسخگویی به سوالات قبلی وابسته است.
  2. هدف از سوالات تطبیقی در آزمون دولینگو، ارزیابی دانش شما در موارد زیر است:
  3. واژگان انگلیسی (English vocabulary)
  4. نحوه نگارش و قرارگیری کلمات و عبارات به صورت درست در جمله (syntax)
  5. تلفظ واژگان انگلیسی (phonetics)
  6. بیان واژگان انگلیسی با استرس(تاکید) و آهنگ درست (stress and intonation of English words)
  7. مهارت‌­های خواندن، نوشتن و گوش دادن
  8.  ترتیب انواع مختلف سؤالات در آزمون دولینگو، به استثناء دو سوال آخر، کاملا تصادفی است. پاسخ دو سوال آخر شامل، یک پاسخ نوشتاری طولانی­‌تر (50 تا 100 کلمه) و یک پاسخ گفتاری (30-90 ثانیه) است که باید با کلیک بر روی گزینه “Recording” صدای خود را ضبط کنید.
  9. نمره شما در آزمون دولینگو براساس ارزیابی مهارت­‌های ذکر شده در بالا مشخص خواهد شد.
  10. کل زمان بخش سوالات تطبیقی 25 دقیقه است.

بخش سوم آزمون دولینگو: Video Interview & Writing Sample

  1. بخش سوم آزمون دولینگو (Duolingo)، شامل دو تسک می­‌باشد، انجام یک مصاحبه ویدئویی و نوشتن یک نمونه رایتینگ. که هر دو آن­ها همراه با نمره آزمون شما برای موسسات و دانشگاه­‌هایی که می­‌خواهید، ارسال می­‌شوند. در واقع این بخش، این امکان را به تیم پذیرش می‌­دهد تا در مورد شما اطلاعات بیشتری کسب کنند و برای خود شما هم فرصتی است برای نشان دادن مهارت زبان انگلیسی­‌تان.
  2. در تسک اول، دو موضوع به شما پیشنهاد می­‌شود که باید از میان آن­ها یکی را انتخاب کرده و درحالی که ویدئو شما ضبط می­‌شود، به صورت شفاهی به مدت 1 تا 3 دقیقه، در مورد آن موضوع صحبت کنید.
  3. در تسک دوم، مانند تسک اول، می­‌بایست از میان دو موضوع پیشنهادی، یکی را انتخاب کنید و در مدت زمان 3 تا 5 دقیقه پاسخ خود را به صورت یک متن بنویسید.
  4. به علاوه یک تایمر وجود دارد که زمان را به شما نشان می­‌دهد، بنابراین نگران از دست دادن زمان در این بخش نباشید.
  5. عملکرد شما در بخش سوالات تطبیقی، تعیین کننده سوالات بخش مصاحبه ویدئویی و نمونه رایتینگ است.
  6. مدت زمان بخش سوم آزمون دولینگو تنها 10 دقیقه می­‌باشد.
  7. مهارت‌­های خواندن، نوشتن و گوش دادن

انواع سوالات آزمون دولینگو (DUOLINGO)

بخش دوم آزمون دولینگو (Doulingo) دارای 8 نوع سوال است. 6 نوع از آن­ها (Gap-fill Reading Passage، C-test Questions، English Word Selection، Listen and Write، Read and Speak) تطبیقی هستند و 2 نوع دیگر (Extended Speakingو Extended Writing) که طولانی­‌تر نیز می­‌باشند، در انتهای سوالات تطبیقی ارائه می­‌شوند.