چه کشور هایی در دنیا برای رشته هنر مناسب هستند؟

در این مقاله قصد داریم کشور هایی که برای مهاجرت در رشته هنر مناسب هستند را برسی نماییم و چند نمونه از بهترین کشور ها را به شما معرفی کردیم.

ایتالیا

ایتالیا یکی از کشور های پر قدمت است و به همین دلیل آثار هنری بسیاری دارد از بهترین هنرمند های دنیا در زمینه موسیقی اپرا و موسیقی تا بهترین هنرمندان ایتالیایی در زمینه نقاشی و مجسمه سازی و ساخت خانه ها وقلعه ها و انواع کلیسا های هنری و نقاشی ها ماهرانه آن در ایتالیا هستند و بهترین دانشگاه این کشور در شهر میلان و رم هستند کع برای رشته هنر هستند

دانشگاه های ایتالیا از نظر هزینه بسیار مناسب تر از کشورهای دیگر اروپایی می باشد. جالب است بدانید در بسیاری از دانشگاه های دولتی ایتالیا می توانید به زبان انگلیسی مشغول به تحصیل گردید. ایتالیا نیز به عنوان بهترین کشور برای تحصیل در رشته های هنری قلمداد می گردد و یکی از بهترین دانشگاه های این کشور که دوره های بسیار متنوعی در زمینه هنر ارائه می نماید، دانشگاه دولتی ساپینزا می باشد که در جایگاه بین المللی در رتبه 114 دنیا قرار دارد. تقریبا تمام برنامه های کارشناسی این دانشگاه به زبان ایتالیایی می باشد و چند برنامه در مقطع کارشناسی ارشد به زبان انگلیسی می باشد. دانشگاه بلونیا که در جایگاه 112 دنیا قرار گرفته است نیز در زمینه های هنری دوره های بسیار متنوعی را ارائه می نماید. از دیگر دانشگاه های خوب ایتالیا در زمینه هنری می توان به دانشگاه های پاددوا، دانشگاه تورین، روماترا و… اشاره کرد.

برای تحصیل در دانشگاه های دولتی ایتالیا که به زبان ایتالیایی می باشد، مدرک B2 زبان ایتالیایی نیاز است و برای تحصیل به زبان انگلیسی آیلتس 6 الی 6.5 مورد نیاز می باشد. لازم به ذکر است عموما مدرک زبان برای ارائه به سفارت برای درخواست ویزا مورد نیاز است ولی برای پذیرش برخی از دانشگاه ها بدون مدرک زبان نیز امکان پذیر است

فرانسه

وقتی نوبت به تحصیل در رشته نقاشی و هنر در خارج از کشور می‌رسد، شاید هیچ گزینه‌ای مناسب‌تر از پاریس، شهر عشق و نور وجود نداشته باشد. شهری با بیش از 100 موزه با اندازه‌ها و موضوعات مختلف، شهری که هرگز برای علاقمندان به هنر، کهنه نخواهد شد. تحصیل در کشور فرانسه، فرصت لازم را برای گشت و گذار در بسیاری از نمایشگاه‌های مشهور در اختیار دانشجویان می‌گذارد، امری که، در تجربه‌های کوتاه مدت مانند مسافرت امکان پذیر نیستآثار هنری برجسته و قابل توجهی که در پاریس هستند بی شمارند. موزه لوور، پربازدیدترین موزه جهان، 35000 اثر هنری مانند، مونالیزا را از از دوره رنسانس در خود جای داده است. نیلوفرهای آبی کلود مونه در موزه دولوقانژقی در امتداد دیوارها رسم شده است، که نشان‌دهنده بهترین دوران امپرسیونیسم است. گرچه آثار هنری بزرگ و معروف هرگز قدیمی نمی‌شوند. اما صحنه هنر معاصر پاریس را نیز می‌توان در منطقه زیبای بلویل و گالری‌های مختلف آن یافت. اگر قصد تحصیل در رشته نقاشی را دارید، تحصیل در‌ فرانسه یکی از بهترین گزینه‌های ممکن است

اسپانیا

رشته هنر در این کشور طیف گسترده ای از شاخه ها را در بر می گیرد. این رشته به مطالعه هنرهای بشری و زبان بشر می پردازد. از جمله شاخه های مربوط به رشته هنر می توان به تاریخ هنر، هنرهای کاربردی، هنر انتزاعی، باستان شناسی، طراحی فضایی، هنرهای نمایشی، مدیریت طراحی و بسیاری دیگر از شاخه ها می باشد. دانشگاه ها برتر این کشور همواره یکی از رشته های ارائه شده را به رشته هنر اختصاص می دهند و این رشته در این کشور از اهمیت خاصی برخوردار است. اکثر دوره های تحصیلی در دانشگاه های این کشور به زبان اسپانیایی تدریس می شود. برخی دوره ها به زبان منطقه ای مانند کاتالونیا یا گالیسیا تدریس می شوند. اما برخی از دوره ها در هر 2 مقطع کارشناسی ارشد و دکتری به زبان انگلیسی تدریس می شود و امکان تحصیل بدون مدرک زبان را فراهم می سازد.

مدارک تحصیلی صادر شده از دانشگاه ها و آکادمی های هنر این کشور در اروپا و بسیاری از مناطق جهان معتبر می باشد. مدرک تحصیل هنر در دانشگاه ها معمولا به نام BA شناخته می شود. در حال حاضر دانشگاه ها و آکادمی های هنر با کیفیتی در این کشور وجود دارند و دانشجویان بین المللی زیادی در رشته هنر در این کشور فارغ التحصیل می شوند. همچنین دوره های گسترده و متنوع از هنر مانند نقاشی، مجسمه سازی، طراحی و غیره در دانشگاه های این کشور موجب شده میزان دانشجویان بین المللی این کشور هر سال رشد یابد. شهرهای مادرید و بارسلونا این کشور از جمله شهرهای مهم دانشگاهی در اسپانیا می باشد و تحصیل هنر در این کشور در این شهرها نیز به وفور صورت می گیرد

برای تحصیل به زبان انگلیسی و اسپانیایی در این رشته در این کشور مانند سایر رشته ها نیازمند ارائه مدرک زبان خواهید بود. مدرک زبان اسپانیایی با شرکت در آزمونی به نام DELE امکان پذیر است. همچنین ارائه مدرک زبان ایلتس و یا تافل برای تحصیل هنر در اسپانیا به زبان انگلیسی از شرایط لازم است. به صورت کلی در این کشور برای پذیرش دانشجویان بین المللی سیستم خاصی تعریف نشده و دانشگاه ها و آکادمی های هنر در اسپانیا هر کدام شرایط مخصوص به خود را برای اخذ پذیرش دارند. بنابراین برای کسب اطلاع از تمامی شرایط تحصیل هنر در اسپانیا بایستی به سایت دانشگاه مورد نطر مراجعه کنید و از موارد خواسته شده آگاهی یابید. تحصیل هنر در دانشگاه های اسپانیا در مقطع کارشناسی 4 تا 5 سال، در مقطع کارشناسی ارشد 1 الی 2 سال و در مقطع دکترا 3 تا 4 سال زمان می برد.

انگلیس

انگلستان نیز به عنوان بهترین کشور برای تحصیل در رشته های هنری در جامع بین الملل شناخته می گردد. به صورت کلی این کشور به دلیل داشتن دانشگاه های مطرح و قوانین ایده آل اخذ اقامت و تابعیت پس از تحصیل مقصد بسیار جذابی برای دانشجویان تلقی می گردد. دانشجویان می توانند در رشته های گوناگونی مانند فیلم و انیمیشن، عکاسی، هنرهای زیبا، هنرهای نمایشی، طراحی سه بعدی و منسوجات، موسیقی، رقص، طراحی گرافیک و … در انگلستان تحصیل کنند.

لازم به ذکر است از آنجایی که طول دوره تحصیلی در انگلستان کمتر از کشورهای دیگر است و دانشجویان در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد به ترتیب 3 و یک سال تحصیل می نمایند، هزینه ها در مجموع مناسب خواهد بود. یکی از دوره هایی که با مقبولیت بالایی بین دانشجویان همراه است، دوره های کار- تحصیل انگلستان می باشد. در این دوره ها دانشجویان علاوه بر گذراندن دوره تئوری به صورت عملی مشغول به کارورزی می شوند و در طی مدتی که کار می کنند می توانند حقوق داشته باشند. در بسیاری از رشته های هنری این امکان وجود دارد که دانشجویان دوره های کار- تحصیل آن رشته را انتخاب نمایند. ذکر این نکته ضروری است که دانشجویان پس از فارغ التحصیل شدن از مقاطع لیسانس، فوق لیسانس و دکتری به ترتیب دو، دو، و سه سال می توانند در انگلستان اقامت خود را تمدید نموده و در جستجو شغل مرتبط باشند.

یونان

یونان یکی از کشور های تاریخی و پر قدمت است مانند کشور ایتالیا ولی در زمینه هنر یونان تفاوت بسیاری با ایتالیا دارد یونان به دلیل داشتن خط متفاوت و به دلیل داشتن عقیده های متفاوت با ایتالیا از نظر هنر فرق زیادی دارد و برای همین در این رشته یکی از بهترین کشور ها برای مهاجرت در رشته هنر است.

دانشکده هنرهای زیبای آتن (ASFA)، که در سال 1836 تاسیس شد، عملا با تاریخ دولت مدرن ین کشور مصادف است. در طول تاریخ طولانی خود، هنرمندان افسانه ای و برجسته یونانی که بسیاری از گرایش های هنرهای زیبا را نمایندگی می کردند. به عنوان اعضای کادر آموزشی دانشکده، آثار خود را برجای گذاشتند، در نتیجه نام معتبر ASFA را ساختند. به همین ترتیب، در آگاهی شهروندان یونانی، تاریخ هنر مدرن یونان به ASFA نسبت داده می شود.

ASFA از 2 بخش تشکیل شده است:

گروه هنرهای زیبا

گروه تئوری هنر و تاریخ هنر

یک نقطه عطف در تکامل ASFA در سال 1992 اتفاق افتاد. زمانی که دولت این کشور ASFA را به کارخانه نساجی قدیمی خانواده Sikiaridis واگذار کرد. این کارخانه نمونه ای خوب از معماری صنعتی اواسط قرن بیستم می باشد. پس از بازسازی، امروزه کلیه فعالیت های آموزشی و استودیویی ASFA، کتابخانه، محل نمایشگاه، سالن نمایش، سالن تئاتر و سالن سینما را در خود جای داده است. مقامات اداری و خدمات اداری در ساختمان تاریخی، در خیابان پاتیسیون 42، جایی که دفتر مرکزی ASFA در آن مستقر است، باقی مانده اند.

گروه هنرهای زیبا از 3 بخش تشکیل شده است:

نقاشی

مجسمه سازی

چاپ

واحد آموزش اساسی و تقریبا هسته اصلی این بخش، استودیوی هنری است. به طوری که، با گذشت سال ها، با مطالعات و حتی هویت ASFA است. هر استودیو با استفاده از برنامه درسی خاص خود دید خاصی از هنر را به دانشجویان منتقل می کند. به طوری که، می تواند کاملا متفاوت از آنچه ارائه شده توسط استودیوی دیگر (به همان اندازه ارزشمند) باشد. عملکرد چندین استودیو منعکس کننده کثرت گرایی بیان هنری مدرن و همچنین آزادی انتخاب دانش آموزان در ASFA است. زیرا آن ها به دنبال صدای هنری شخصی خود فرصت تغییر استودیو حضور دارند.

نویسنده و گرد آورنده: محسن فضل اله خرازی