آنچه که درباره کشور فنلاند باید بدانید

آنچه که درباره فنلاند باید بدانید

کشوری است در شمال اروپا. این کشور حدود ۵٫۴ میلیون نفر جمعیت دارد و پایتخت آن شهر هلسینکی است. حدود یک میلیون نفر از جمعیت کشور در منطقه کلان‌شهری هلسینکی زندگی می‌کنند. فنلاند از شمال با نروژ، از شرق با روسیه، از غرب با سوئد مرز زمینی دارد.یکای پول این کشور یورو است.از نظر مساحت، فنلاند هشتمین کشور در اروپا و پس از جمهوری کنگو شصت و پنجمین کشور در جهان است. فنلاند از نظر جمعیت کم‌تراکُم‌ترین کشور در اتحادیه اروپا به‌شمار می‌آید.حدود ۶۸ درصد از مردم این کشور پیرو آیین لوتری از دین مسیحیت هستند و ۲۸ درصد نیز مذهبی ندارند کشور فنلاند در زبان فنلاندی سوئومی (Suomi) نامیده می‌شود. واژه فنلاند که در فارسی به‌کار می‌رود از نام فرانسوی آن کشور گرفته شده‌است.

مردم

جمعیت فنلاند پنج میلیون و ۴۷۵ هزار است که میانگین سنی آن‌ها ۴۱٫۶ سال است. ه زندگی برای زنان ۸۲٫۳۱ سال و برای مردان ۷۵٫۱۵ سال است. کمتر از ۰٫۱ درصد از جمعیت این کشور (حدود هزار و پانصد نفر) به بیماری ایدز مبتلا هستند. ۹۳٫۴ درصد از جمعیت آن فینی، ۵٫۷ درصد سوئدی و ۰٫۴ درصد روسی هستند. بقیه از تبارهای استونیایی، کولی‌های اروپا و سامی هستند. ۸۴٫۲ درصد از جمعیت آن مسیحی و پیرو کلیسای لوتری فنلاند هستند. ادیان اسلام و یهود نیز به ویژه میان مهاجران فنلاند رایج است. همچنین بخشی از مردم این کشور بی‌دین می‌باشند.بیشتر مردم فنلاند به زبان فنلاندی که از زبان‌های فینو اوگریایی است صحبت می‌کنند. این زبان که تا حدودی با زبان مجاری نیز نزدیکی دارد و به همراه زبان‌های استونیایی، مجاری و مالتی، زبان‌های رسمی غیر هندواروپایی اتحادیه اروپا می‌باشند. گاهی اوقات فنلاند را به دلیل تناسبات فرهنگی زیاد با کشورهای سوئد، نروژ و دانمارک، در رده کشورهای اسکاندیناوی قرار می‌دهند که گذشته آن‌ها به وایکینگ‌ها برمی‌گردد.

فنلاند بار ها در دنیا مقام بهترین کشور دنیا و شاد ترین کشور دنیا رو گرفته است.

فنلاند هیچ دزد و فقیری ندارد و به گونه ای امنیت در این کشور بسیار زیاد است که زندان های فنلاند خالی هستند.

فنلاند هیچ تورم و مشکل اقتصادی ندارد و از نظر بحث اقتصادی کشور خوبی است.

آب و هوای کشور فنلاند مانند نروژ سرد و بارانی است و بیشتر شرایط در فنلاند هوا بسیار سرد است.

ارتباطات

سیستم تلویزیون در فنلاند پیشرفته‌است. در حال حاضر تمامی شبکه‌ها و کانال‌های تلویزیونی در این کشور دیجیتال است و آخرین سیستم آنالوگ از رده خارج شده‌است.بر طبق قانون اساسی فنلاند، هر شهروندی حق انتشار مطالب چاپی را دارد. روزنامه‌ها را بخش خصوصی اداره می‌کند و تأثیر زیادی در آرای سیاسی دارد.در فنلاند یک میلیون و ۹۲۰ هزار خط تلفن ثابت و پنج میلیون و ۶۷۰ هزار خط تلفن همراه و دو میلیون و ۳۲۳ هزار میزبان اینترنتی و دو میلیون و ۹۲۵ هزار کاربر اینترنت وجود دارد.

تاریخ

فنلاند بین طول جغرافیایی ۲۲ تا ۳۲ درجه شرقی و عرض جغرافیایی ۶۰ تا ۷۰ درجه شمالی قرار دارد. فنلاند از شمال با نروژ، از شرق با روسیه، از غرب با سوئد همسایه است. خلیج بوتنی در غرب، خلیج فنلاند در جنوب و دریای بالتیک در جنوب غربی آن قرار دارد. هلسینکی در جنوبی‌ترین نقطه کشور قرار دارد اما از همه پایتخت‌های جهان به شمال نزدیکتر است. فاصله هلسینکی تا سرحد شمالی کشور در حدود ۱۱۲۰ کیلومتر است. مرز شمالی فنلاند نزدیک به انتهای جنوبی آب‌دره‌های سواحل اقیانوس منجمد شمالی است اما خود آب‌دره‌ها در باریکه‌ای از خاک نروژ قرار گرفته‌اند. فنلاند به اقیانوس منجمد شمالی راه ندارد.

پاسپورت

پاسپورت فنلاند یکی از معتبرترین پاسپورت های دنیا می باشد. به گونه ای که رتبه دوم در دنیا را دارد. افرادی که دارای پاسپورت فنلاند هستند، می توانند به بیش از 120 کشور دنیا سفر کنند. افرادی که پاسپورت فنلاند را دارند، می توانند به کشورهای برتر دنیا از قبیل سوئد، دانمارک، نروژ، ایسلند و… آزادانه سفر کنند و بدون دریافت ویزا به این کشورها، وارد شوند. پاسپورت فنلاند در رده دوم برترین پاسپورت های دنیا، هم امتیاز کشورهای لوکزامبورگ، اسپانیا و آلمان می باشد. در جدول زیر، رتبه بندی پاسپورت کشورها ارائه شده است.

فنلاند در کل

فنلاند در کل کشوری سرد و بارانی است که جرم و جنایت در آن صفر است و تقریبا هیچ فقیری ندارد.فنلاند یکی از بهترین کشور های دنیا است به دلیل اینکه تورم ندارد پول آن پول مهمی است و بارها این کشور شاد ترین کشور دنیا شده.روحیه و اخلاقیات مردم فنلاند شاید برای ما ایرانی ها خوشایند نباشه به دلیل اینکه مردمی تقریبا سرد و خشک هستن و شاید ارتباط برقرار کردن با مردم این کشور سخت باشد.ولی اگر قصد مهاجرت ندارید پیشنهاد میشود برای بازدید یا به صورت توریستی به این کشور بروید و از مناظر آن لذت ببرید.

موسسه زمر

نویسنده :محسن خرازی