برترین دانشگاه های کشور آلمان برای رشته های ریاضی و تجربی

برترین دانشگاه های کشور آلمان برای رشته های ریاضی و تجربی

در این مقاله قصد داریم چند دانشگاه معروف آلمان رو به شما پیشنهاد دهیم تا با دانشکاه های خوب این کشور آشنا شوید.

دانشگاه لودویگ ماکسیمیلیان مونیخ

دانشگاه لودویگ ماکسیمیلیان مونیخ دومین دانشگاه پرجمعیت در کشور آلمان به شمار می‌آید. این دانشگاه یکی از بهترین دانشگاه ها در آلمان است و هر ساله دانشجویان بسیاری برای اخذ پذیرش تحصیلی از این دانشگاه اقدام می‌کنند. این دانشگاه دانشجویان خارجی را نیز پذیرش می‌کند. باید بدانید که حدود ۱۳ درصد از دانشجویان دانشگاه لودویگ ماکسیمیلیان مونیخ را دانشجویان خارجی تشکیل می‌دهند.

دانشگاه لودویگ ماکسیمیلیان مونیخ در سال ۱۴۷۲ تاسیس شده است و یکی از قدیمی‌ترین دانشگاه‌های کشور آلمان محسوب می‌شود. این دانشگاه افتخارات زیادی را در طول تاریخ از آن خود کرده است. برای مثال ۴۲ جایزه‌ی نوبل به محصلان و فارغ‌التحصیلان این دانشگاه اعطاء شده است. دانشگاه لودویگ ماکسیمیلیان مونیخ این افتخار را دارد که دانشمندان بسیاری را پرورش داده است. به عنوان مثال دانشمندان برجسته‌ای مانند اوتو هان، ماکس پلانک و ورنز هیزینبرگ در این دانشگاه تعلیم و تربیت یافته‌اند. تا اواخر قرن هجدهم این دانشگاه اهداف و آموزش‌های اصلی خود را روی علوم طبیعی متمرکز کرده بود و از میانه‌های قرن ۱۹ این دانشگاه اختراعات، نوآوری‌ها و پژوهش‌های بسیار مفیدی را به جهان عرضه کرده است.

دانشگاه هایدلبرگ

دانشگاه هایدلبرگ یکی از بهترین دانشگاه ها در آلمان است که در سال ۱۳۸۶ تاسیس شده است. باید بدانید که این دانشگاه قدیمی‌ترین دانشگاه کشور آلمان به شمار می‌آید. دانشگاه هایدلبرگ ۱۶۰ برنامه‌ی تحصیلی را در مقاطع کارشناسی و مقاطع تحصیلات تکمیلی ارائه می‌کند. این دانشگاه اولین دانشگاهی است که برخی از زیر شاخه‌های رشته‌های تخصصی مانند ژنتیک، روانپزشکی، جامعه شناسی مدرن و فیزیک محیط زیست را برای اولین بار ارائه داده است.دانشگاه هایدلبرگ دانشجویان بین‌المللی را نیز پذیرش می‌کند و حدود ۲۰ درصد کل دانشجویان در حال تحصیل در این دانشگاه را دانشجویان بین‌المللی و خارجی تشکیل می‌دهند. دانشجویان بین‌المللی دانشگاه هایدلبرگ از بیش از ۱۳۰ کشور در نقاط مختلف جهان برای ادامه تحصیل به این دانشگاه مراجعه می‌کنند. باید بدانید که بیش از یک سوم دانشجویان بین‌المللی دانشگاه هایدلبرگ را دانشجویان مقطع تحصیلی دکترا تشکیل می‌دهند.دانشگاه هایدلبرگ به ارائه‌ی رشته‌های متنوع و خلاقانه شهرت بسیار زیادی دارد. دانشجویان می‌توانند با توجه به علایق و تخصص خود در زمینه‌های مختلف به ادامه تحصیل و انجام پروژه‌های تحقیقاتی و پژوهش خلاقانه بپردازند. بهتر است بدانید که حدود ۲۷ نفر از برندگان جایزه‌ی نوبل با دانشگاه هایدلبرگ همکاری داشته‌اند و ۹ نفر از برندگان جایزه‌ی نوبل نیز در زمان اخذ جایزه در حال تحصیل یا همکاری با این دانشگاه بوده‌اند. علاوه بر اینها، باید بدانید که بسیاری از سیاستمداران، فیلسوفان، و دانشمندان از فارغ‌‌التحصیلان یا همکاران این دانشگاه بوده‌اند. به عنوان مثال می‌توان به شخصیت‌هایی مانند مکس وبر بنیانگذار جامعه شناسی مدرن و هانا آرنت فیلسوف مشهور اشاره کرد.دانشگاه هایدلبرگ با عنوان خانه‌ی رمانتیسیسم آلمانی شناخته می‌شود و شهر قدیمی و قلعه‌ی آن یکی از پر بازدیدترین مکان‌های توریستی در کشور آلمان به شمار می‌آیند.

انشگاه هومبولت برلین

دانشگاه هومبولت برلین به عتوان یکی از بهترین دانشگاه ها در آلمان شناخته می‌شود. این دانشگاه بنیانگذار مدل دانشگاهی و شیوه‌های آموزشی منحصر به فرد خود است که توسط دانشگاه‌های اروپایی و غربی دیگر نیز پذیرفته شده‌اند و دنبال می‌شوند. هدف اصلی این دانشگاه آموزش و همچنین پروژه‌های انجام تحقیقاتی و پژوهشی است. محققان و اساتید مشغول به کار در این دانشگاه از افراد نخبه و ممتاز هستند، باید بدانید که برخی از چهره‌های بسیار مشهور در این دانشگاه تحصیل کرده یا در آن کار کرده‌اند. از جمله افراد موفق و معروفی که سابقه‌ی تحصیل یا همکاری در دانشگاه هومبولت برلین را دارند می‌توان به کار مارکت، فردریش آن گل، والتر بنیامین، آلبرت انیشتین و ماکس پلانک اشاره کرد. به طور کلی ۵۵ جایزه نوبل به اعضای دانشگاه هومبولت برلین اعطاء شده است. بیشتر این جایزه‌ها در رابطه با رشته‌های فیزیک، شیمی، و پزشکی بوده‌اند.با اینکه دانشگاه هومبولت برلین دارای شهرت فراوانی در همه‌ی زمینه‌ها و شاخه‌های تحصیلی است، این دانشگاه در زمینه‌ی علوم انسانی و هنر نیز بسیار شناخته شده و نام آور است. کتابخانه‌ی این دانشگاه که در سال ۱۸۷۴ افتتاح شده است، یکی از بزرگ‌ترین کتابخانه‌ها در کل کشور آلمان به شمار می‌آید. کتابخانه‌ی دانشگاه هومبولت برلین دارای ۶.۵ میلیون جلد کتاب و هزاران مجله و ژورنال است. این دانشگاه از دانشجویان بین‌المللی نیز پذیرش به عمل می‌آورد. این دانشگاه حدود ۳۳,۰۰۰ دانشجو دارد که از این تعداد تقریباً ۱۶ درصد را دانشجویان خارجی تشکیل می‌دهند.

دانشگاه چاریته برلین

دانشگاه چاریته برلین یکی از بزرگ‌ترین دانشگاه‌های پزشکی و بیمارستانی در کل اروپا است. تاریخ تاسیس این دانشگاه به سال ۱۷۱۰ برمی‌گردد. این دانشگاه بیمارستانی در ابتدا برای درمان و یافتن راه حل‌های درمانی در مقابله با طاعون در پروس شرقی احداث شد. سپس در سال ۲۰۰۳ این دانشگاه بیمارستانی دوباره تاسیس گردید و با دیگر موسسات پزشکی ترکیب شد. از آن موقع به بعد این دانشگاه با نام کنونی خود یعنی دانشگاه چاریته برلین شناخته می‌شود.بسیاری از دانشمندان و فیزیکدانان مشهور در این دانشگاه تحصیل کرده‌اند یا مشغول به کار بوده‌اند. از چهره‌های مشهوری که سابقه‌ی همکاری یا تحصیل در این دانشگاه را داشتند می‌توان به کارل ورنیک متخصص اعصاب معروف، کارل لئونارد روانپزشک مشهور و رائل هیرش اولین استاد پزشکی زن در پروس اشاره کرد. بیش از نیمی از برندگان جایزه نوبل آلمانی در رشته‌های پزشکی و روانشناسی در این دانشگاه تحصیل کرده یا مشغول به کار بودند.

این دانشگاه‌ها جزء برترین دانشگاه‌های کشور آلمان محسوب می‌شوند و افتخارات بسیاری را در زمینه‌های علمی و پژوهشی کسب کرده‌اند. دانشگاه‌های برتر کشور آلمان امکانات و خدمات بسیاری را در اختیار دانشجویان قرار می‌دهند تا بتوانند استعدادها و توانایی‌های دانشجویان خود را شکوفا کنند. این دانشگاه‌ها روش‌های آموزشی خلاقانه‌ای دارند و موجب می‌شوند که دانشجویان با نوآوری و خلاقیت بتوانند اکتشافات و اختراعات خود را به جهان علم و دانش عرضه کنند. دانشگاه‌های آلمان افتخار پرورش و تعلیم و تربیت دانشمندان و عالمان بسیاری را دارند.

اما برای درس خواندن در این دانشگاه ها چند نکته وجود دارد:

1- معدل درسی سه سال هنرستان یا دبیرستان شما نباید زیر 18 و نیم باشد

2- باید چندتا مدرک زبان مانند مدرک آیلتس یا مدرک زبان آلمانی داشته باشید

3- باید در رشته ای علاقه مند به ادامه آن هستید قوی باشید و هوش زیادی در اون رشته داشته باشید

4- اینکه برای رفتن به دانشگاه و گرفتن ویزای تحصیلی باید حمایت مالی از طرف خانواده یا کسی داشته باشید به دلیل اینکه اگر ویزای درسی بگیرید و کار بکنید جرم است و شاید به گونه ای از کشور آلمان دیپورت شوید.

نحوه اخذ پذیرش برای دانشگاه در آلمان

به منظور اخذ پذیرش تحصیلی از بهترین دانشگاه‌ های آلمان لازم است که ابتدا با دانشگاه مورد نظر خود تماس برقرار کنید تا از شرایط ورود به اخذ پذیرش دانشگاه مربوطه اطلاع پیدا کنید. ممکن است که لازم باشد که دانشجویان خارجی غیر اروپایی در امتحان ورودی مربوط به هر دانشگاه شرکت کنند. البته این دانشجویان قبل از شرکت در آزمون ورودی دانشگاه باید در دوره‌های آمادگی برگزار شده توسط دانشگاه شرکت کنند. حتی اگر شما شرایط و مدارک لازم برای اخذ پذیرش از دانشگاه‌های آلمان را داشته باشید، معمولاً نمی‌توانید به صورت مستقیم این کار را انجام دهید. بیشتر برنامه‌های تحصیلی آلمان دارای محدودیت‌های خاصی با عنوان Numerus Clausus NC هستند و شما باید با رعایت این محدودیت‌ها نسبت به ارسال درخواست پذیرش خود اقدام کنید. دانشگاه‌های آلمان معدل دبیرستان یا همان GPA را به ‌عنوان امتیازی برای ورود به دانشگاه در نظر می‌گیرند. هر چقدر که امتیاز یا معدل داوطلب در مقطع تحصیلی قبلی بیشتر باشد، شانس او برای ورود به دانشگاه‌های آلمانی افزایش پیدا خواهد کرد. پیشنهاد می‌کنیم در آن واحد درخواست پذیرش خود را به بیش از یک دانشگاه بفرستید تا شانس خود را برای قبولی در یکی از دانشگاه‌های انتخابی خود بالا ببرید. در این صورت در صورت عدم قبولی از یک دانشگاه فرصت تحصیل در دانشگاه‌های انتخابی دیگر را خواهید داشت

هزینه زندگی در آلمان برای یک دانشجو

علاوه بر هزینه‌ی پرداخت شهریه در بهترین دانشگاه ها در آلمان باید هزینه‌ی زندگی در این کشور را نیز مد نظر قرار دهید. هزینه‌های زندگی عبارت هستند از: هزینه‌ی اجاره‌ی خانه یا هزینه‌ی تامین مسکن، خرید خوراک، خرید مایحتاج زندگی، حمل و نقل عمومی و … . طبق قانون دولت آلمان هر دانشجوی خارجی حداقل باید ۱۰,۲۳۶ یورو در حساب بانکی خود داشته باشد تا بتواند در طول سال اول تحصیل از عهده‌ی مخارج زندگی در این کشور بر بیاید. به طور میانگین می‌توان گفت که هر دانشجوی خارجی حداقل ۸۵۲ یورو در ماه برای تامین مخارج زندگی هزینه می‌کند. در ادامه‌ی مطلب به صورت جزئی به بررسی برخی از هزینه‌های اصلی زندگی در آلمان خواهیم پرداخت. البته باید به این نکته اشاره کرد که هزینه‌های زندگی با توجه به سبک زندگی هر دانشجو می‌تواند متفاوت باشد. هزینه‌هایی که در این مطلب ارائه می‌شوند، هزینه‌هایی هستند که به صورت میانگین محاسبه شده‌اند.

– میانگین هزینه یک وعده غذای یک نفره حدود ۱۰ یورو است.

– هزینه استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی محلی ۲,۷۰ یورو است.

– تعرفه‌ی استفاده از تاکسی برای هر کیلومتر ۲ یورو است.

– میانگین هزینه خرید لوازم زندگی ۲۱۵ یورو در هر ماه است.

– میانگین هزینه‌ی اجاره آپارتمان یک خوابه ۵۳۲ یورو است.

باید به این نکته توجه کنید که دانشجویان می‌توانند راه‌های بسیاری را برای کاهش هزینه‌های زندگی در کشور آلمان پیدا کنند. برای مثال دانشجویان می‌توانند از خدمات و امکانات رفاهی که دانشگاه در اختیار آنها قرار می‌دهد استفاده کنند. برای مثال معمولاً هزینه‌ی زندگی در خوابگاه‌های دانشجویی ارزان‌تر از هزینه‌ی اجاره‌ی خانه یا آپارتمان مستقل است. از طرفی دیگر برخی از دانشجویان برای صرفه جویی در هزینه‌های مسکن به صورت دو یا چند نفره یک آپارتمان را اجاره می‌کنند تا هزینه‌ی اجاره و مصرف انرژی را با یکدیگر تقسیم نماید. همچنین دانشجویان می‌توانند غذای خود را از سلف دانشجویی با قیمت مناسب‌تری تهیه کنند.

آلمان دارای بهترین دانشگاه های ممکن است گرچه هزینه زندگی و مهاجرت به آلمان سخت است ولی برای دانشگاه کشور بسیار خوبی است چه برای رشته های ریاضی و تجربی چه برای رشته های مهندسی به دلیل اینکه کشور آلمان کشور صنعتی است و به همین دلیل دانشگاه های خوبی دارد.

حتی آلمان برای رشته های هنرستان مانند معماری و کامپیوتر یا مکانیک کشور خوبی است و در این زمینه پیشرفته است.

نویسنده و گردآورنده: محسن فضل اله خرازی