آنچه که باید از کشور آلمان بدانید

کشور آلمان با نام رسمی جمهوری فدرال که به عنوان قطب اقتصادی اروپا به شمار می رود. کشور آلمان یکی از مناطق گردشگری در سراسر دنیا و یکی از متنوع ترین کشور های اتحادیه اروپا از لحاظ ساختار به شمار می رود..کشور آلمان که در بخش غربی قاره اروپا قرار دارد و از لحاظ موقعیت جغرافیایی در همسایگی فرانسه، اتریش، سوئیس، لهستان و جمهوری چک واقع شده است. این کشور دارای نظام سیاسی جمهوری فدرال دموکراتیک پارلمانی است و دارای 16 ایالت می باشد. آلمان یکی از صنعتی ترین کشور های جهان و ثروتمندترین کشور عضو اتحادیه اروپا است. نخستین گروه از انسان های متمدن که در آلمان ساکن شدند اقوام روم بودند..کشور آلمان در مرکز قاره اروپا واقع شده و به آب های آزاد از طریق دریای شمال و بالتیک دسترسی دارد همچنین رود های راین، الب و دانوب در آن جاری هستند که طولانی ترین رود های آلمان محسوب می شوند.کشور آلمان پیش از سال 1871 میلادی هنوز متحد نشده بود پس پایتختی نداشت. هم اکنون بخش هایی از امپراطوری رم قرون وسطی جزو آلمان است که خود از قسمت های مختلفی تشکیل شده است.
در سال 1815 میلادی پس از کنگره وین کنفدراسیون آلمان انجمن فدرال را در شهر فرانکفورت تشکیل داد که سبب شد در سال 1848 این شهر (فرانکفورت) برای بازه کوتاهی پایتخت آلمان باشد. در سال 1871 میلادی زمانی که تمام ایالت های آلمان به طور رسمی متحد شدند برلین را به عنوان پایتخت رسمی آلمان منسوب کردند.
برلین، پایتخت آلمان شهری توریستی با چند چهره که در ابتدا شما را به معماری مدرن خود خیره می کند، بزرگترین شهر از لحاظ جمعیت و مساحت در این کشور است که از نظر اقتصادی جایگاه بالایی ندارد ولیکن جزو یکی از شهر های ایالت های شانزده گانه آلمان است. در برلین میتوان روز خود را در یکی از باغ وحش های دنیا سپری کرد، یا در غروب به یکی از بهترین ارکسترهای دنیا رفت همچنین امکان این وجود دارد که از نزدیک به تماشای نمایشگاه توپوگرافی ترور بروید. این شهر مکانی مناسب برای حوزه کامپیوتر و اینترنت می باشد.جمعیت کشور آلمان حدود 83 میلیون نفر است. از این تعداد، بالغ بر 92 درصد ملیت آلمانی دارند و 7 درصد باقی مانده را اتباع خارجی تشکیل می دهند. ایالت نور در این-وستفالن پر جمعیت ترین ایالت آلمان می باشد که پس از آن به ترتیب ایالت های بایرن و بادن-وورتمبرگ جز پر جمعیت ترین شهر های آلمان قرار دارند. و ایالت های برمن و زارلند کم جمعیت ترین ایالت های این کشور هستند.
هامبورگ بالاترین میزان مهاجران را در بین ایالت های دیگر به خود اختصاص داده است . در میان دیگر ایالت های آلمان هامبورگ ، هسن ، برلین و بادن-وورتمبرگ بالاترین میزان اتباع خارجی را به خود اختصاص داده اند . و در مجموع 2 درصد از کل جمعیت اتباع در ایالت های جدید ساکن هستند. بیشتر نیمی از خانواده مهاجران از لهستانی ها،روس ها، قزاق ها و ایتالیایی تباران به شمار می روند که یا از خانواده مهاجران بوده اند و یا خود مهاجر هستند.
مساحت کشور آلمان 357.031 کیلومتر مربع است. از نظر جغرافیایی آلمان از دریای شمال و بالتیک تا رشته کوه های آلپ در جنوب به پنج ناحیه بزرگ تقسیم می شود. دریای شمال و بالتیک آلمان را به آبهای آزاد راه می دهد که سواحل آبی این کشور حدود 2389 کیلومتر است.زبان رسمی این کشور زبان آلمانی است که با دو گویش اصلی زبان آلمانی معیار(آلمانی بالا) و زبان آلمانی پایین وجود دارد. زبان رسمی تلویزیون ها و همچنین زبانی که به مهاجران آموزش داده می شود زبان آلمانی بالاست.
زبان آلمانی یکی از رایج ترین زبان های اتحادیه اروپاست که در آن واژه هایی از زبان های یونانی،لاتین، انگلیسی و فرانسوی وجود دارد به علاوه تعداد بسیاری از خارجی زبان های این کشور مسلط به زبان ترکی هستند. مردمان شمال کشور آلمان بیشتر با گویش زبان آلمانی پایین و جنوب کشور با گویش زبان معیار صحبت میکنند.
مسیحیت در آلمان بزرگترین مذهب به شمار می رود که از اوایل قرن شانزدهم مردم کلیسای کاتولیک را ترک کرده و به مرور به پروتستان ملحق شدند، به علاوه مذاهب کوچک مانند بودایسم، یهودیت ، هندوئیسم و… هم پیروانی دارند.فرهنگ تنها به معنی تعامل و یا ظواهر مردم یک کشور نیست. طرز تفکر و دستاورد های هنری و خلاقانه از اولویت های مردم آلمان به شمار می رود که با موسیقی کلاسیک خود و آهنگسازان بزرگی همچون باخ،موتزارت، بتهوون و… دنیا را متحول کرده اند.
فرهنگ و سنت های مردم کشور آلمان چیزیست که این کشور را از سایر کشور های اروپایی متمایز میکند.آلمانی ها برای ساختار ، حریم و قانون ارزش بسیاری قائل اند. به همین علت است که به قانون مداری مشهور هستند. همچنین مردم آلمان به نظم و کمال گرایی ، جدیت و خونسردی معروف اند ، با این وجود از جمله مهربان ترین و یاری دهنده ترین مردمان اروپا شناخته می شوند. آلمان کشوری با ارزش ها و جشن های منحصر به فرد با آداب و رسوم خاص است که یکی از علایق شناخته شده عموم مردم این کشور خوردن آبجو در مراسماتشان می باشد.آلمان از جمله کشورهایی است که سالانه میلیون ها نفر بازدید کننده داشته، بعلاوه بیش از 30 درصد از آلمانی ها تعطیلات را در کشور خود می گذارند. گردشگری برای کشور آلمان عامل اصلی پیشرفت اقتصادی نیست اما با این حال کمک شایانی به اقتصاد محلی و ملی این کشور کرده است. از لحاظ گردشگری آلمان به مناظر طبیعی،سازه های سنگی متنوع و بزرگ صخره های بی پایان و سفید جاده های رمانتیک، شراب و دریاچه های آبی باور نکردنی و عمیق و… سالانه افراد زیادی را از سراسر جهان به خود جذب می کند.
در ادامه تعدادی از این مکان های گردشگری زیبا را به شما معرفی میکنیم:
جزیره روگن
پارک و قصر سن سوسی در پوتسدام
بامبرگ
رودخانه‌ی کنستانس (Constance)
جنگل سیاه
مونیخ
پارک ملی برشتسگادن (Berchtesgaden National Park)
شهر تاریخی کلن
درسدن (Dresden)
تری‌یر (Trier)
قلعه‌ی نیسوانستاین (Neuschwanstein Castle)
پارک المپیک مونیخ
شهر فرانکفورت
قلعه‌ی کلدیتز (Schloss Colditz)
هامبورگ: پس از برلین دومین شهر بزرگ آلمان و همچنین هشتمین در اتحادیه اروپاست که مردم آن علاقه زیادی به ورزش مخصوصا فوتبال دارند. هامبورگ یکی از بزرگترین اسکله های اروپاست که زیبایی آن سبب شده به آن ونیز شمال لقب دهند
مونیخ: این شهر مرکز ایالت باواریا و وسیع ترین ایالت فدرال در جنوب آلمان است.
فرانکفورت: مهمترین شهر اقتصادی قاره اروپا به دلیل قرار گرفتن بانک مرکزی اروپا و دارا بودن نمایشگاه های مشهور در جهان است همچنین مرکز حمل و نقل ، صنعت و اقتصاد آلمان به شمار می رود.
آلمان به دلیل قرار گیری در مرکز اروپا قطب اصلی حمل نقل این قاره به شماره می رود و همچنین به علت وجود بانک مرکزی اروپا در ایالت فرانکفورت در اروپا قانون تعیین می کند و بزرگترین مدافع اقتصادی و سیاسی در اروپاست.
سیاست های پولی آلمان را اعضای بانک مرکزی تعیین میکنند واین کشور سیاست‌های تجاری خود را به‌طور فزاینده‌ای در موافقت نامه اتحادیه اروپا تأیید می‌کند.
واحد رسمی پول کشور آلمان یورو می باشد. این کشور دارای یک بازار اقتصادی اجتماعی با نیروی مجرب ، سرمایه ای بزرگ و سطح پایین فساد اقتصادی ، از سطح بالایی از نوآوری برخوردار است. مهمترین صنعت این شور خودروسازی بوده که از جمله برند های معروف آلمانی در صنعت اتومبیل سازی می توان به پورشه، مرسدس بنز،بی ام و ، فولکس واگن و… اشاره کرد.
آلمان مقام اول جهان در صادرات محصولات به خارج از کشور را دارد پس خالی از لطف نیست که قید شود از جمله تولید کنندگان اولیه محصولات در جهان است.
بخش عمده درآمد کارخانجات شیمی،الکترونیک،خودروسازی و ماشین سازی از صادرات بدست می آید.
با این وجود هر چند امکانات رفاهی ، آموزشی ، سلامت و بیمه به طور فوق العاده ای در اختیار زوج های جوان قرار گرفته این کشور با رشد منفی جمعیت روبروست.
معرفی بهترین دانشگاه ها در آلمان :

دانشگاه لودویگ ماکسیمیلیان مونیخ ( LMU Munich )
دانشگاه فنی مونیخ ( Technical University of Munich )
دانشگاه هایدلبرگ ( Heidelberg University )
دانشگاه هومبولت برلین ( Humboldt University of Berlin )
دانشگاه چاریته برلین ( Charite – Universitatsmedizin Berlin )
بهترین دانشگاه ها در آلمان برای دانشجویان خارجی :

دانشگاه فناوری مونیخ ( Technische Universität München )
دانشگاه لودویگ ماکسیمیلیان مونیخ ( Ludwig -Maximilians-Universität München )
دانشگاه روپرکت کارل هایدلبرگ ( Ruprecht-Karls-Universitat heidelberg )
دانشگاه هومبولت برلین ( Humboldt Universität zu Berlin )
موسسه فناوری کارلسروهه ( KIT )
دانشگاه آزاد برلین ( Freie Universitaet Berlin )
دانشگاه آخن RWTH
موسسه فناوری برلین Technische Universitat Berlin) TU Berlin)
دانشگاه ابرهارد کارلز توبینگن ( Eberhard karls Universität Tübingen )
دانشگاه آلبرت لودویگ فرایبورگ ( Albert-Ludwigs-Universität Freiburg )

از جمله دانشگاه‌های محبوب دیگر در کشور آلمان برای دانشجویان خارجی عبارت هستند از:
– دانشگاه کارآفرینی و تجارت بین الملل SIBE
– دانشگاه علوم کاربردی IUBH
– دانشگاه بن
– دانشگاه هوچچول برمن – مرکز بین المللی فارغ التحصیلان
– دانشگاه علوم کاربردی اروپا – BiTS و BTK