آنچه که باید از کشور هلند بدانید

هلند

کشور هلند ، کشوری کوچک در شمال غربی اروپا می باشد که پایتخت آن شهر آمستردام است اما به خاطر تمرکز زدایی بسیاری از وزارت خانه ها و سفارت خانه در شهر لاهه یا پیرامون آن مستقر شده اند . این کشور از شرق با آلمان ، از جنوب با بلژیک و از غرب نیز از طریق دریا با انگلستان همسایه می باشد . در واقع این کشور یک دلتای سرسبز می باشد که رودخانه هایی چون راین از میان آن می گذرد . کشور هلند کوه ندارد و ارتفاع بلند ترین تپه در جنوب این کشور 322 متر می باشد . خاک کشور هلند بیشتر ماسه ای می باشد و بخش وسیعی از سرزمین هلند را کشتزارها و چراگاه های سرسبز تشکیل می دهند و دریاچه ها و نهرها و جنگل های طبیعی و مصنوعی در این کشور به وفور یافت می شود . از این رو این کشور به کشور آسیاب های بادی ، دوچرخه ، پنیر و گل لاله مشهور می باشد . چگالی جمعیت در کشور هلند بسیار بالا است ولی با این وجود پراکندگی جمیعت نسبتا یکنواخت بوده و حتی بزرگترین شهرهای کشور هلند نیز فضای شهری کوچک (غالبا با حفظ بافت قدیمی شهر) را تداعی می کند . در این مقاله قصد داریم با شهرهای مهم کشور هلند آشنا شویم .

شهرهای مهم کشور هلند به شرح زیر می باشد :

شهر آمستردام در کشور هلند :

شهر آمستردام یکی از شهرهای مهم کشور هلند می باشد که پایتخت هلند و محبوب ترین مقصد گردشگری این کشور ، مقر تضاد و شهری معاصر مملو از مناظر تاریخی و منحصر به فرد است . کانال های مشهور قرن هفدهم که در قلب این شهر به چشم می خورند ، از نظر زیبایی و اهمیت تاریخی به عنوان میراث جهانی در سازمان یونسکو به ثبت رسیده است . این شهر با خانه های کانالی فریبنده که به خاطر ساختار بلند و باریک آنها به سرعت قابل تشخیص هستند ، آراسته شده است .

شهر روتردام در کشور هلند :
شهر روتردام یکی از شهرهای مهم کشور هلند می باشد که بزرگ‌ترین بندر اروپا و دومین بندر بزرگ جهان پس از بندر شانگهای است. این شهر در استان هلند جنوبی در کشور هلند واقع شده ‌است. بیش از نیمی از ساکنان شهر روتردام خارجی‌ تبار هستند. این شهر پس از آمستردام دومین شهر بزرگ کشور هلند است و با توکیو به عنوان بزرگ‌ ترین بندر جهان رقابت می‌ کند این شهر در دلتای «راین-ماس-اسخلد» بر کرانه دریای شمال و در قلب سامانه ‌ای انبوه از راه‌آهن‌ ها، جاده‌ها و راه‌ های هوایی و آبی واقع شده است و باعث شده تا به این شهر لقب «دروازه اروپا» داده شود. همچنین این شهر به خاطر چند فرهنگی بودن شهر، دانشگاه اراسموس هلند، معماری مدرن، بمباران رتردام در جنگ جهانی، و چشم‌اندازهای کناره رودخانه‌ ای خود شهرت دارد. این شهر را پایتخت معماری و شهرسازی هلند می ‌دانند که شهرسازی آن آمیزه‌ ای از هنر آوان گارد و شهرسازی مدرن و سنتی هلندی است و نزدیک به ۳۰۰ فرهنگ ملی و قومی گوناگون در رتردام زندگی می‌کنند.

شهر لاهه در کشور هلند :
شهر لاهه یکی از مهم ترین شهرهای کشور هلند می باشد که در غرب کشور هلند واقع شده است و پایتخت اداری آن کشور است . این شهر مرکز استان هلند جنوبی نیز می باشد . نام این شهر در زبان فارسی از نام آن در زبان فرانسه گرفته شده ‌است. شهر لاهه یکی از مقرهای سازمان ملل متحد است، به گونه ‌ای که ستاد چند مؤسسه این سازمان در این شهر قرار دارد لذا به این شهر لقب «پایتخت حقوقی جهان» نیز داده ‌اند . این شهر پس از آمستردام و روتردام، سومین شهر بزرگ هلند به ‌شمار می ‌رود.

شهر اوترخت در کشور هلند :
شهر اوترخت یکی از مهمترین شهرهای کشور هلند می باشد و نیز مرکز و پرجمعیت‌ ترین شهر استان اوترخت است. شهر اوترخت یک شهر مهم و دانشگاهی در هلند و اروپا می باشد . این شهر در مرکز هلند و در شمال خاوری شهرگان واقع شده است و از نظر جمعیت چهارمین شهر بزرگ هلند به شمار می ‌رود. شهر اوترخت زندگی فرهنگی فعالی دارد و از این نظر پس از آمستردام در مقام دوم کشور قرار گرفته است و گزینش برای پایتخت فرهنگی اروپا در سال ۲۰۱۸ را نشانه رفته است.

شهر اوترخت در کشور هلند :
شهر اوترخت یکی از مهمترین شهرهای کشور هلند می باشد و نیز مرکز و پرجمعیت‌ ترین شهر استان اوترخت است. شهر اوترخت یک شهر مهم و دانشگاهی در هلند و اروپا می باشد . این شهر در مرکز هلند و در شمال خاوری شهرگان واقع شده است و از نظر جمعیت چهارمین شهر بزرگ هلند به شمار می ‌رود. شهر اوترخت زندگی فرهنگی فعالی دارد و از این نظر پس از آمستردام در مقام دوم کشور قرار گرفته است و گزینش برای پایتخت فرهنگی اروپا در سال ۲۰۱۸ را نشانه رفته است.

شهر آیندهوون در کشور هلند :
شهر آیندهوون یکی از شهرهای مهم کشور هلند می باشد که شهری زیبا، مدرن و صنعتی است در استان برابانت شمالی در جنوب شرقی هلند که محل تولد کارخانه ‌های فیلیپس محسوب می‌ شود. تیم باشگاهیِ فوتبال پی اس وی آیندهوون باشگاه این شهر می باشد.

شهر تیلبورخ در کشور هلند :
شهر تیلبورخ یکی از مهم ترین شهرهای کشور هلند می باشد که در برابانت شمالی در کشور هلند واقع شده‌ است

شهر آلمیره در کشور هلند :

شهر آلمیره یکی از شهرهای مهم کشور هلند می باشد که در فلفولانت در کشور هلند واقع شده ‌است.

شهر خرونینگن در کشور هلند :

شهر خرونینگن یکی از شهرهای مهم کشور هلند می باشد که در استانی به همین نام در شمال هلند قرار دارد و مرکز اقتصادی- فرهنگی شمال هلند به‌ شمار می‌ رود. عمده شهرت این شهر به دلیل وجود دانشگاه خرونینگن و جمعیت بالای دانشجویان در این شهر می باشد . از مکان‌ های دیدنی این شهر می‌ توان برج کلیسای مارتینی، بازار ماهی (Vismarkt)، موزه هنرهای معاصر خرونینگن، ساختمان قدیمی ایستگاه راه آهن، ساختمان تالار شهر و ساختمان تالار موسیقی آن نام برد.

شهر لیدن در کشور هلند :

شهر لیدن یکی از شهرهای مهم کشور هلند می باشد که شهری دانشگاهی در استان هلند جنوبی و در نزدیکی لاهه در کشور هلند است. این شهر پنجمین شهر بزرگ در استان هلند جنوبی می باشد و با شهرهای اوخست‌خیست لَیدِردورپ و فورسخوتن یک مجموعه به هم پیوسته را تشکیل می‌دهد که جمعیت این ناحیه شهری جمعاً ۲۵۰٫۰۰۰ نفر می باشد . دانشگاه لیدن هلند قدیمی ‌ترین دانشگاه هلند است که در سده‌ های ۱۶ و ۱۷ میلادی یکی از بزرگ ‌ترین دانشگاه‌های اروپا بود. چهره‌های علمی بزرگی هم‌چون رنه دکارت، کنستانتین هویگنس، و یوستوس لیپسیوس در این دانشگاه تحصیل کرده اند .

شهر ماستریخت در کشور هلند :

شهر ماستریخت یکی از شهرهای مهم کشور هلند می باشد که در جنوب کشور هلند واقع شده است . این شهر از یک روستای رومی در دوران باستان رفته رفته به یک مرکز مذهبی قرون وسطایی تبدیل شد. شهر ماستریخت در دو سوی رودخانه ماس قرار گرفته و رومی ‌ها در این محل پلی ساختند و نام ماستریخت به معنی پل بر روی ماس است. در سده شانزدهم این مرکز مذهبی به یک شهر نظامی و در سده نوزدهم به صورت یک شهر تبدیل شد .

شهر دلفت در کشور هلند :

شهر دلفت یکی از شهرهای مهم کشور هلند می باشد که در بخش دلفت در استان هلند جنوبی واقع شده ‌است و این میان شهرهای روتردام و لاهه قرار دارد . مرکز شهر اصیل آن، کوزه‌گری آبی‌ رنگ دلفت و دانشگاه صنعتی دلفت هلند و نقاش بزرگ یوهانس ورمر (فرمیر) از وجوه معروفیت این شهر می باشد . این شهر در سده نوزدهم تبدیل به یک شهر صنعتی شد و اهمیت آن در تاریخ هلند به این است که ویلیام خاموش، نخستین فرمانروای هلند از ۱۵۷۲ تا ۱۵۸۴ در آن‌ جا سکونت داشت و در همان‌جا کش ته‌شد و از این رو به این شهر لقب «شهر شاهزاده» داده ‌اند.

 لیست دانشگاه های هلند :